FOUJITA

Ok indrømmet, at denne sushi restaurant ikke umiddelbart er den, man ville gå ind på, hvis ikke man havde fået tippet.
Indretningen, eller manglen på samme, med oldgamle bjergmalerier på væggene og gulnede rislamper gør Foujita til en temmelig ikke-trendy restaurant.
Det er nok derfor, at jeg kan lide den, for den har sin helt egen akavede og ukrukkede identitet. Ejeren, en ældre japansk herre med en stemme hæsere end Bonnie Tylers, er også med til at give stedet sit præg.
Og så kan jeg altså godt lide, at jeg kan smutte derhen uden make-up, iført en gammel sweatshirt, lignende en hængt kat (det er nu kun en gang imellem).
Stedet har heller ikke nogen fancy menu, det er helt traditionel sushi uden dikkedarer. Men sushien er rigtig god, portionerne er rigelige, og så er det faktisk billigt.
Det får mig til at tænke på, hvor chokeret jeg blev, sidst jeg var i Danmark, da jeg så priserne på sushi. Hold da op ! Med de priser holder folk da op med at spise fisk.
I Paris kan man få gourmet mad til de priser. Jeg husker med smil min tidligere boss Monique, da hun sagde :
« Børn i dag ved ikke, hvordan en fisk ser ud. Hvis man beder dem om at tegne en fisk, tegner de en firkant, som svarer til formen på panerede fiskestænger ».

Foujita
41, rue St.Roch
1. Arrondissement
Tel. 0142614293
Metro: Pyramides og Tuileries
Åbningstider: Tirsdag – søndag, frokost 12 – 14.15, aften 19.00 – 22.00

Skriv en kommentar

