Mit kongerige for en skumfidus!

Jeg indrømmer det, jeg er vild med skumfiduser. Og det skal være de hjemmelavede, selvom en gemen industripose fra Haribo også kan ryge ned i en krisesituation.
Når jeg siger hjemmelavede, mener jeg dem, som de laver i chokoladeforretningen
«A la mère de famille », som jeg « desværre » bor meget tæt på, og hos super-konditoren « Pain de sucre ». Skumfidus, som jo allerede på dansk er et pudsigt navn, hedder på fransk guimauve, hvilket er mindst lige så pudsigt. Det udtales som en mellemting mellem gi’move og gi’mååve. Guimauve er egentlig bare den franske version af blomsten « læge stokrose », hvis rødder oprindeligt blev brugt til frem -stillingen af fiduserne. Det bruger man ikke længere. Guimauve er blødt og florlet, og glider ned så let, som havde man slugt en sky. Hos « A la mère de famille » er det de traditionelle smage som: citron, rose, pære, valmue og blåbær, der bliver lavet. Hvorimod « Pain de sucre » giver den gas med smage som: safran, gurkemeje, sichuan peber/mørk chokolade, appelsinblomst og et par enkelte mere klassiske som pistacie/solbær, mynte og choko/kokos.
A la mère de famille
82, rue Montorgueil     og       33-35, rue Montmartre
2. arrondissement                   9. arrondissement
Åbningstider: Mandag – lørdag 10.00 – 20.00, søndag 10.00 – 13.00

Pain de sucre
14, rue Rambuteau
3. arrondissement
Åbningstider: 10.00-20.00, lukket tirsdag og onsdag.

Skriv en kommentar

