Under lindetræerne “Sous les tilleuls”

Der er blomsterdufte, man år efter år glæder sig til at fylde næseborene med, når det bliver sommer. Den helt store favorit hos mig er duften af syrener. Desværre skal man lede længe og forgæves efter syrenbuske i Paris. Men til gengæld har vi lindetræerne, “les tilleuls”, hvis blomster dufter mindst lige så berusende skønt. De plejer at blomstre her i juni, men med alt det dårlige vejr og den megen regn vi har fået, har jeg ikke brugt meget tid under lindetræerne med næsen i vejret. Og i dag opdagede jeg,
at de næsten alle er afblomstrede, suk! Og så må man jo ty til andre midler, for lind skal der være. Jeg bruger derfor flittigt den super lækre økologiske bodylotion fra Sanoflore “Miel nourricier corps” med lindehonning, som dufter underskønt.
Og om aftenen laver jeg mig en skøn kop lindeblomst-urtete, der sammen med verveine ( jernurt) hører til franskmændenes foretrukne urteteer. Tilleul skulle virke beroligende og være god til folk med søvnbesvær, men er også god bare for smagens skyld. Tilleul kan købes i ethvert supermarked i brevform, men jeg kan nu bedst lide den i løs vægt, som den jeg køber hos materialisten “Herboristerie du Palais Royal”. Bodylotionen kan købes på velassorterede apoteker, i stormagasiner og i økologiske shops til ca. 12 €.

Lindetræer og pariserhjul i Tuileries-haven

Herboristerie du Palais Royal
11, rue des Petits Champs
1. arrondissement
Métro: Bourse, Pyramides
Åbningstider: Mandag-lørdag 10.00-19.00

Skriv en kommentar

