EN DAG I DET TRETTENDE

Det 13. arrondisement er også kendt som Paris’ Chinatown, selvom størstedelen af asiaterne, som bor her, slet ikke er kinesere men vietnamesere, cambodianere og laoter. I det 13. finder man masser af asiatiske supermarkeder, købmands-forretninger, restauranter og forretninger med køkkenudstyr til meget rimelige priser. Kvarteret er ikke umiddelbart særligt smukt – tværtimod. Et par af Paris’ grimmeste højhuse “pynter” kvarteret, men her er et anderledes liv og en fornemmelse af, at man har forladt Paris, som jeg synes er ret så facinerende. Min mere eller mindre faste rute, når jeg er på disse kanter, er en hurtig og billig manucure hos “Au Petit Saigon”, som i øvrigt kan lave de negledekorationer, det er svært selv at lave.

Derefter et spisestop med en Banh Mi, som er navnet på den vietnamesiske sandwich. Banh Mi fås i flere varianter som f.eks.: Oksekød med citrongræs, tofu og grøntsager, svinekød og grillet kylling. Og beder man om “sauce piquante”, bliver den ægte spicy. En Banh Mi ligger på cirka 3 euros – no joke! Jeg har tre favoritsteder til Banh Mi -spisning: “Hoa Nam”, “Thieng Heng”, og det tredje sted har et helt unikt koncept. Det er en vietnamesisk boghandel ved navn “Khai tri”, som også laver sandwiches – faktisk virkelig gode sandwiches.

Derefter står den på indkøb i et af Europas største asiatiske supermarkeder Tang Frères, hvor nudelafdelingen er på størrelse med min pariserlejlighed, og hvor stedet egentlig mere ligner en hangar end et supermarked. Her får jeg fyldt op med eksotisk frugt og grønt, nudler, sesam- og ingefærslik og mange andre asiatiske dagligvarer til spotpriser.

På vej tilbage til metroen eller til velib’en (bycyklen), hvis jeg ikke er for belæsset, holder jeg et pit-stop for at drikke en varm eller kold bubble-tea med kokos/ingefær og masser af sorte tapioca-kugler hos “Teawan”, hvor de laver bubble-tea uden brug af pulver eller saft, men med naturlige produkter.

“Au Petit Saigon” 115, avenue d’Ivre. Métro: Tolbiac
“Thieng Heng” 50, avenue d’Ivry. Métro: Olympiades
“Hoa Nam” 51, avenue d’Ivry. Métro: Olympiades
“Tang Frères”  48, avenue d’Ivry. Métro: Olympiades
“Teawan” 129, avenue de Choisy. Métro: Tolbiac

Skriv en kommentar

