EN AF DE SMUKKESTE…

Frankrig er et land, der virkelig har et par seriøse stil-ikoner i sin baggage. Smukke og dygtige skuespillere som Catherine Deneuve, Stéphane Audran, Brigitte Bardot, Isabelle Adjani, Françoise Dorleac og mange, mange flere har virkelig sat deres præg. Men der er en del, som man af en eller anden grund ikke rigtigt snakker om mere.
En, som jeg altid har syntes var bedårende smuk, er danseren og skuespilleren Leslie Caron. Hvis man vil i pariser-humør og samtidig kigge nærmere på Leslie Caron, kan jeg kun anbefale at se eller gense musical-filmen “Gigi” fra 1958 af Vincente Minnelli.
Jeg kan huske, at den gjorde stort indtryk på mig, da jeg så den i fjernsynet som lille. En romantisk historie, flotte kjoler, Paris, masser af sange og jeg var solgt. Hvad jeg selvfølgelig ikke lagde mærke til som barn, var den tykke franske accent de franske skuespillere havde i denne amerikanske produktion, som jo kun gør det hele meget mere charmerende og morsomt. Og dengang vidste jeg selvfølgelig heller ikke, at sangeren Maurice Chevalier var en af Frankrigs største music-hall stjerner. Det er iøvrigt ham, der har den tykkeste accent i filmen, og som synger  “Thank heaven for little girls”, der blev et stort hit. Filmen blev belønnet med adskillige Oscars i 1959.

Skriv en kommentar

