DET MED NYTÅRSFORSÆTTER

Jeg tror ikke på nytårsforsætter, for de virker bare ikke for mig. Jeg er af en dyb utålmodig natur. Jeg har det bedst med at gribe idéen, imens den er varm. Sådan lidt her og nu agtigt. Det der med at starte en slankekur på en mandag eller at sige til mig selv, at i det nye år skal jeg dit og dat, virker som den rene fuser på mig. Og er de ikke også lidt urealistiske mange af de nytårsforsætter, folk har med at hitte på, som om at et nyt år pludseligt skulle give én rygrad af ibenholt. Hvis jeg må pådutte jer et nytårsforsæt af de helt enkle, så skulle det være de ord, som min elskede farmor så ofte sagde, når hun skulle sige farvel. “Hold dig munter”, sagde hun, og det forekommer mig som det bedste forsæt man kan have. Er humøret i orden, så giver det vinger og overskud til alt det andet. Og det var virkelig ikke svært for parisere, turister og en enkelt måge at holde sig muntre på årets første dag i går, med det uventede milde vejr og en strålende sol, der blev nydt promenerende eller siddende i parkerne.

1. januar i Tuileries-haven Måge i Tuileries-haven Hop over en pyt og ind i det nye år

5 thoughts on “DET MED NYTÅRSFORSÆTTER

  1. Jeg kan rigtig godt lide din farmors afskedsreplik. Paris ser jo næsten ud til at være i forårshumør. Du spurgte i dit forrige indlæg om vi læsere har forslag til ting du skal beskrive. Da vi var i Paris sidste år lagde jeg mærke til, hvor mange mennesker, der gik rundt med poser fra de store modehuse m.m. Jeg undrede mig over, at selv helt unge piger havde råd til at shoppe disse steder på en helt almindelig hverdag. Ved et tilfælde, eller måske fordi jeg er nysgerrig, gik der sport i at kigge ned i poserne. Det jeg opdagede var, at det meget ofte var madpakken der lå og lunede sig i den lækre pose fra Chanel osv. Er det noget du også har bemærket? Jeg glæder mig til at besøge byen igen senere på året, og vil bestemt følge dit råd om at besøge apotekerne for supplere med dejlige sager. Da jeg elsker kaffe, vil jeg bestemt også følge dit råd. Hold dig munter.

    • Ja, du har helt ret med hensyn til forårshumør i Paris. I de sidste par dage har jeg gået uden vanter og med åbentstående jakke. Min kæreste sagde i går, da vi vandrede rundt i solskinnet, at det føltes som marts måned. Det er ikke sikkert, at det varer ved, men vi nyder det så længe. Hvor er det skægt, at du har regnet de unge parisiske piger og deres Chanel-madpakker ud. Jeg husker, at min bedste veninde i folkeskolen “Mette G” og jeg gjorde nøjagtig det samme. Ikke så meget for at det skulle se ud som om, at vi havde handlet i de lækreste forretninger, men mere fordi at tanken om en grim Føtexpose var uudholdelig. Vi bandt også vores skolebøger ind i modekataloger. Den rene teenage-forfængelighed! Så skægt at tænke tilbage på. Hvor er det dejligt at høre, at du kan bruge nogle af mine pariser-tips. Jeg håber, at jeg kan supplere op med flere, du kan bruge, inden du skal til Paris. Hold dig også munter!

Skriv en kommentar

