JANANABAM

Jeg har tidligere fortalt om Christine Ferbers fabelagtige syltetøj (læs indlægget her), og besluttede mig for at prøve én af hendes opskrifter. Derfor har jeg investeret den sølle sum af 5 € i bogen, der bliver kaldt syltetøjets bibel: “Mes confitures”. Jeg har kigget lidt i vinterkapitlet, for Madame Ferber følger årstiderne for at få det bedste ud af frugt og bær, og her er det citrusfrugterne, der dominerer sammen med, hvad jeg faldt for – banansyltetøj i flere afskygninger. Banansyltetøj bringer kære minder frem fra dengang Hattie, som var min engelske roommate, og jeg købte bulimisk ind af lækkert morgenbrød og banansyltetøj i weekenden hos naboen – mesterbageren Poujaran – som i øvrigt leverede croissanter til Mitterand. Og kært barn har mange navne og Hatties engelske bananajam fik kælenavnet “Jananabam”. Opskriften jeg har kastet mig over er med banan, appelsinsaft og vanille, og skal laves over to dage. Det lyder besværligt, men det er det overhovedet ikke, og resultatet er fænomenalt. Hvis I har lyst til Jananabam, så læg en kommentar eller kontakt mig direkte på mettesparis@gmail.com, og jeg skal med glæde sende opskriften til jer på dansk.

Christine Ferber, Mes Confitures

Banansyltetøj

13 thoughts on “JANANABAM

  1. Banasyltetøj! Det har jeg aldrig hørt om, men det kunne da være fantastisk at prøve. Så jeg vil da meget gerne modtage en opskrift på dansk.

Skriv en kommentar

