MAD I COCOTTE

Som lovet får I her adressen på restauranten, hvor jeg smovsede min fødselsdagsmiddag i mig. Stedet hedder Les Cocottes de Christian Constant. Nogle af jer har måske allerede været her, for restauranten åbnede i 2007, og har kørt for fulde huse lige siden. Her får man super velsmagende mad og virkelig god value for money. Christian Constant er en af Frankrigs helt store kokke og har sat sit præg på Rue Saint Dominique, hvor Les Cocottes og to af hans andre restauranter også ligger. I samme gade ligger også brasseriet “Thoumieux”, som jeg har snakket om her. Les Cocottes’ specialitet, som navnet allerede antyder, er at alle hovedretter, og også nogle af forretterne, bliver serveret i Staubs støbejerns-cocotter. Enhver vil kunne finde noget passende til smagsløgene, selv for vegetarer er der et par lækre grønne forslag på menuen. Hos les Cocottes kan man ikke reservere bord, så kom tidligt – de åbner kl. 19.00 – og er der ikke ledige borde, så snup et glas vin og vent på et! Hvis man kommer to, synes jeg, at det er super hyggeligt at spise side om side langs baren, men højbordene er også hyggelige. Stemningen og servicen er i top, og alle vil føle sig hjemme i denne hyggelige og dynamiske atmosfære. Men tilbage til maden, I må være sultne nu. Her får I et par billeder af maden fra mit seneste besøg i tirsdags. Klik på billederne for at forstørre – og for at blive mæt! Bon appétit!

Les Cocottes de Christian Constant_

Under den skummende artiskok-mousseline ligger der lækker jomfruhummer-ravioli og venter på et uundgåeligt gaffelangreb.

Les Cocottes de Christian Constant #2Enkelt og skønt: Ruccolasalat med pocheret æg, sprøde baconterninger og brødchips.

Les Cocottes de Christian Constant #3Honningglaseret torsk med fennikel og gulerødder i en himmelsk asiatisk inspireret sauce med ingefær og koriander. Tror, at jeg kunne spise denne ret selv til morgenmad!

Les Cocottes de Christian Constant #4

Den søde afslutning med cremet og blød Tarte au chocolat med let og luftig Crème Chantilly.
Se hele menukortet på engelsk og fransk lige her.

Les Cocottes de Christian Constant
135, rue Saint Dominique
7. arrondissement
Métro: Ecole militaire
Åbningstider: Alle ugens dage 12.00 -15.00 og 19.00 – 22.30.

9 thoughts on “MAD I COCOTTE

  1. Hej Mette
    Er artiskok-mousselinen forret eller hovedret – eller er størrelserne fornuftige, så man kan bestille et par retter? Priserne er bestemt overkommelige og jeg kommer til Paris næste lørdag og vil besøge stedet for mit første måltid – jeg står klar når de åbner (eller skal jeg hellere vente til søndag)?
    Tak for en GOD GOD blog – jeg tror vi er mange der stille følger med på sidelinjen og tager en masse noter🙂
    Kh
    Marianne

    • Hej Marianne,
      Mange tak for din søde besked – det er rart at høre, at du følger med på sidelinjen. Med hensyn til artiskok-mousselinen med ravioli er det en forret. Portionerne er gode, jeg har selv intet besvær med at spise forret, hovedret og dessert hos dem, og er samtidig godt mæt bagefter. Jeg synes, at det er en god idé at spise dit første pariser-måltid her om lørdagen. Bare kom tidligt!! Jeg vil mægtigt gerne høre, hvad du synes om stedet, så du er mere end velkommen til at skrive en kommentar på bloggen efter dit visit. Ha’ en fantastisk pariser-tur!!
      K.H.
      Mette

      • Det gør jeg gerne. Der er faktisk flere af dine forslag jeg vil afprøve, bl.a. at frekventere apotekerne – det har jeg aldrig gjort før og selvfølgelig Monoprix og se efter fleur de sel (for jeg vil også være flink ligesom japanerne, ha ha), Maille butikken, thé du Hammam m.fl. Jeg har været i Paris flere gange, men det er altid rart med små projekter når man spadserer rundt i byen. Jeg giver en status når jeg er tilbage – og glemte at nævne, at din gode humor har fået mig til at grine flere gange🙂

        Kh
        Marianne

      • Tusind tak igen Marianne for din positive feedback. Jeg er virkelig glad for, at du skal afprøve op til flere af mine forslag. Hvis du skal handle på de franske apoteker, kan det også rigtigt godt betale sig at købe solcreme. Mærker som La Roche-Posay og Bioderma laver super gode solprodukter. Embryolisse har også en rigtig god en til ansigtet, hvorimod den til kroppen er for klistret. Det minder mig om, at det vist er på tide, at jeg laver et indlæg om det. Solen er jo lige på trapperne! Mon ikke du får en bunke fregner med tilbage fra Paris?
        K.H
        Mette

  2. Ja, så kan jeg bekræfte, at det er et fantastisk spisested. Var der i går aftes.

  3. Jeg var på “Les Cocottes” to gange – og det er et sted jeg blev meget begejstret for. Man kan skrive en masse om det (og det har man lyst til), men stedet skal simpelhen bare opleves. Stemningen er fantastisk, maden er uovertruffen og en smagsoplevelse uden lige, priserne er bestemt rimelige, betjeningen er meget venlig og tålmodig (for os der har spørgsmål) og kommer man alene (som jeg gjorde), er det faktisk nemt at komme i kontakt med andre gæster, fordi man kan sidde ved en lang bar (der er også et par borde). Jeg prøvede bl.a. de karameliserede kartofler med grisetæer. Det smager FANTASTISK.
    Men som du nævner tager de ikke reservationer og allerede kl. 19.00, når de åbner til aftensmad, står der en gruppe foran døren klar til at træde ind. Og allerede et par minutter over 19 er der faktisk fyldt. Så kom tidligt. Det er hele turen værd🙂
    TAK Mette, for at dele denne hemmelighed, som ikke er så hemmelig mere🙂

    • Ja, Les Cocottes er et skønt sted. Jeg er glad for, at du deler den samme glæde for stedet. Og du har absolut ret i, at man hurtigt kan falde i snak med de andre gæster – hvilket jeg synes er super hyggeligt. Jeg har endnu ikke fået smagt deres grisetæer, men det kan jeg høre, at jeg roligt kan gøre. Jeg må snart dertil igen!!!
      Tak for din søde og deltagende kommentar Marianne!

Skriv en kommentar

