PÅ HJEMMEBANE PÅ MUSEET

På Musée Carnavalet kommer og går jeg helt seriøst i tide og utide. Jeg elsker at tulle rundt på dette museum, som ligger i to sammenlagte og smukke hôtels particuliers, og som er dedikeret til Paris’ historie. Det er så befriende nemt at gå på museum, når der er fri entré, som det her er tilfældet, og man ikke skal stå i kø. Det gør det hele så meget mere tilgængeligt, og samtidig føler jeg mig overhovedet ikke forpligtet til at se hele samlingen på samme måde, som når man har stået i kø og betalt halvdyr entré. Jeg kan finde på at komme her i 10 minutter såvel som en time for at gense et smukt billede, fordybe mig lidt i afdelingen om den franske revolution eller kigge lidt på gamle møbler og miniature-modeller af Paris, eller bare rende rundt og op og ned i de smukke, velbevarede bygninger, med de mange højloftede sale. Vagterne kender mig efterhånden eller rettere den karakteristiske højlydte knirkende lyd Nike-Free gummisko giver i kontakt med de ultra-bonede gulve, hvilket generelt giver gengældte smil. På billederne kan I se en imponerende miniature-udgave af soldaternes hjemkomst i 1855 efter Krimkrigen med flagende mennesker i vinduerne og på balkonerne på Place Vendôme.

Musée Carnavalet - Place Vendôme miniature-model
Musée Carnavalet - Place Vendôme miniature-model #2
Musée Carnavalet
23, rue de Sévigné
3. arrondissement
Métro: Saint-Paul
Åbningstider: Tirsdag-søndag 10.00 – 18.00

Skriv en kommentar

