DEN 1. MAJ I LYNGBY

Nej, jeg er ikke på forårsvisit i min fødeby, men har ganske simpelt sat liljekonvaller i én af mine elskede Lyngby vaser, som jeg har arvet af min lige så elskede farmor. Liljekonvallen, som på fransk bærer navnet “muguet”, er symbolet på den 1. maj, hvor alle har lov til at sælge denne super kære lille blomst på gader og stræder. Derfor er der på denne lukkedag små stande på hvert et gadehjørne, der sælger små stilke af blomsten uden at skulle betale skat eller andre afgifter af salget. Loven siger, at standene skal stå mindst 40 meter fra de etablerede blomsterhandlere, og at det kun er salget af liljekonvaller, der er tilladt. Liljekonvallen er betegnet som en lykkebringer, og jo flere af de små hvide klokker, der er på stilken des større lykke bringer man til dem, man forærer denne lille forårsblomst. Jeg synes, at det er en super sød tradition, som giver muligheden for at bringe lykke og samtidig arbejde for alle på denne arbejdernes internationale kampdag.

Liljekonvaller i Lyngby vase - Muguets-Lilies of the valley

6 thoughts on “DEN 1. MAJ I LYNGBY

  1. Sjovt at læse det om liljekonvallerne, der dufter så skønt. Det vil jeg tænke på, når de springer ud herhjemme – der går nok nogle uger endnu….🙂

    • Ja, de dufter himmelsk! Jeg hørte i går, at det er et godt liljekonval år i år p.g.a. den rigelige regn, vi har fået. Og det må vel også gælde for Danmark!

  2. Jeg elsker liljekonvaller. I min brudebuket var der udelukkende liljekonvaller. Og buketten var smuk!

  3. Tak for skønne tips! Er lige kommet hjem fra Paris . Skønne liljekonvaller på alle gadehjørner, havde lyserøde liljekonvaller i min brudebuket ! Købte skønne sko hos Avril Gav, skulle da også forbi Miller et Bertaux ( dyrt men dejligt ) Købte selvfølgelig net fra Monoprix til at bære alle mine skønne køb. Jeg nyder at læse dine indlæg!

    • Det var så lidt Anita – jeg er glad for, at du kunne bruge mine tips. Lyserøde liljekonvaller i brudebuketten lyder så fint. Jeg er dybt misundelig på, at du har købt sko hos Avril Gau. Jeg elsker hvad hun laver – det er tidløst og lækkert. Miller et Bertaux er jeg enig med dig i, at det er et skønt sted – og ret så fristende! Hvor er det herligt, at du også har købt net fra Monoprix. Det er en lille bitte ting, men de net er næsten gået hen og blevet en mærkesag her på bloggen. 1000 tak for din søde kommentar.

Skriv en kommentar

