DYRENE I STUEN

Alt, hvad der har med jagt at gøre, er generelt ikke noget for mig lige bortset fra, at jeg da ikke har noget imod at sætte tænderne i et fasanlår eller spise en rundtenom med vildsvinepaté. Så at bruge min søndag eftermiddag på at gå på jagtmuseum er ikke umiddelbart det hotteste, jeg kunne tænke på. Men, for der er altid et men, og også en god gammel kliché som “Man skal aldrig sige aldrig”, der så pænt hedder ” Ne jamais dire jamais” på fransk. Derfor er Paris’ jagt og naturmuseum “Musée de la Chasse et de la Nature” et rigtigt spøjst sted, som jeg kun kan anbefale. For i et rigtigt fint gammelt hôtel particulier (byhus!) midt imellem fine gamle møbler, smukke pejse, lysekroner og andet i den dur kan man kigge på tonsvis af imponerende trofæer, udstoppede bjørne, fugle og masser af oldtussegamle skydevåben, som jeg overraskende nok slet ikke synes er kedelige at kigge på. Jeg kommer her enten for at kigge nærmere på dyr, som jeg af gode grunde ikke så tit støder på i de parisiske parker, eller også bare for at opleve den surrealistiske stemning, man fornemmer, når man ser ræven, der hviler sig på en rokokostol og løverne, der side om side tager imod i den fine pejsestue.

Musée de la Chasse et de la Nature
Musée de la Chasse et de la Nature #2
Musée de la Chasse et de la Nature #4

Musée de la Chasse et de la Nature
62, rue des Archives
3. arrondissement
Métro: Rambuteau, Hôtel de Ville
Åbningstider: Tirsdag – søndag 11.00 – 18.00, ekstra længe åbent onsdag 11.00 – 21.30

Skriv en kommentar

