FRA PARIS TIL SKAGEN

Jeg er just vendt hjem fra en vidundelig Skagensferie, hvor vejret var i sit bedste sommerlune og generøst uddelte fregner og sund kulør. En del franske sager var, som sædvanligt, når jeg tager til Danmark, blevet puttet i kufferten for at glæde de nærmeste, og som altid kan man følge mit spor af franske youghurtglas, hvor end jeg kommer. Denne gang gik sporet helt til Skagen, hvor min kære moster straks satte et par smågrene fra vilde roser med deres smukke hyben i glassene, og det så virkelig fint ud.

FROM PARIS TO SKAGEN. I just got back from a wonderful holiday spent in Skagen in the north of Denmark, where the gorgeous weather generously handed freckles and healthy looking tans out. As usual, when I’m off to Denmark, my suitcase is full of stuff for my loved ones, and you can always follow my trail of French youghurt glasses wherever I go. This time my dear aunt Kirsten put a couple of branches with rosehips in the glasses, and it sure looked pretty.

vilde roser i youghurtglas-wild roses in youghurt glassesOst en masse var blevet vakuumpakket af min naboostemand, så vi helt i nord kunne smovse friskimporteret ost i os på en skøn sommeraften. Assortimentet stod på Tomme Basque, Morbier, 18 og 24 måneders lagret Comté, Cœur de Neufchâtel og den teglfarvede klump i forgrunden af billedet er pâte de coing – et kvædeprodukt, som smager såååå fint til ost.

A bunch of cheese, kindly vacuum-packed by my neighbour cheese shop in Paris, was enjoyed on a lovely summer evening. We had Tomme Basque, Morbier, 18 and 24 months old Comté, Cœur de Neufchâtel and the brick coloured thing in the foreground is “pâte de coing” – a pasty thing made of quince that goes soooo well with cheese.

Ost og kvæde- cheese and quinceJeg elsker “gésiers de canard” – andekråser – så to gode bøtter med disse hvilende i andefedt, blev anledningen til en skøn salat med bønner, valnødder og tomater.

I love ” gésiers de canard” – duck gizzards – so a bunch of the kind preserved in duck fat ended on top of a delicious salad among walnuts, green beans and tomatoes.

Salat med andekråser-duck gizzard saladChamonix er ikke kun et skisportssted, men også navnet på min kærestes yndlingssmåkager lige fra han var “un petit garçon”, og som han insisterede på at tage med til den danske forbindelse. De miniature pølsebrødslignende kager er lavet af en form for sukkerglasseret lagkagedej med appelsinfyld, og sådan en æske får meget hurtigt ben at gå på.

Chamonix isn’t just a place to go skiing, but also the name of these little cakes, which are my boyfriend’s favourites since he was a child. He insisted on bringing them, for the Danish connection to taste them. A box of these sugarcoated soft little things with orangefilling seems to vanish in no time.

Chamonix kager-cakes
Chamonix kager-cakes #2Det franske tema kulminerede med en skøn middag på Hotel Ruths brasserie på Skagen, hvor den franske kok Michel Michaud huserer. På min tallerken var der “magret de canard” – andebryst. Men nu skal I endelig ikke tro, at det franske overdominerede den skønne Skagensstemning under hele min ferie, for både fiskefrikadeller, rødspættefileter, sild, rugbrød, flødeboller og masser af lakrids virkede som en magnet på mig i denne skønne del af DK.

The French theme was concluded with a great dinner at Hotel Ruth’s brasserie, where the French chef Michel Michaud reigns. Magret de canard – duck breast – was what I had. But now don’t go thinking that my holiday in Denmark was all French. A huge amount of Danish goodies like fish balls, plaice fillets, herring, rye bread, chocolate covered marshmallows and lots of liquorice also found its way to my tummy.

Andebryst-duck breast - Hotel Ruth's brasserie

6 thoughts on “FRA PARIS TIL SKAGEN

  1. Det var en fantastisk uge. Skønt at præsentere Skagen for vores datter og hendes franske kæreste. ingen af dem havde tidligere været i Skagen og den meget store seværdige omegn.

  2. Det lyder til, at I har haft en fantastisk ferie i Skagen. Nu sidder jeg så og fortryder at jeg ikke tog yoghurtglas med hjem fra Paris. Det må jeg huske næste gang turen går til Paris.

    • Jane, det er helt forkert, at du ikke allerede har en hel stavl stående af youghurtglas til alle mulige og umulige formål. Hvis du havde været min nabo, var jeg straks kommet over med en ladning!!!

  3. Det er da også skønt at kunne tage de gode ting fra Frankrig med hjem og dele med den danske familie – og mon ikke der lå en del danske ting i kufferten på vej hjem til Paris?!

    • Det kan du tro, der gjorde! Min kuffert lugtede af lakrids, da jeg åbnede den. Der røg også en lækker rygeost fra Løgismose med på tilbageturen. Min franske ostemand forærede mig et stykke lækkert ost i går, så jeg tror lige, at jeg gengælder med dansk sommersalat med rygeost på rugbrød. Gad vide hvad han siger til det!!

Skriv en kommentar

