DRONNING CLAUDE

Dronning Claude, som var gift med François den Første og levede 1499 – 1524, var så vild med den grøngule blomme, at den blev opkaldt efter hende og derfor fik navnet Reine Claude. Heldige asen siger jeg bare, for det er også min yndlingsblomme, men istedet for en blomme må jeg nøjes med en blog i mit navn, nå ja, og så selvfølgelig glæden ved at spise bunkevis af hendes blommer og lave lækkert syltetøj af dem. Jeg har igen haft syltetøjsbogen af franske Christine Ferber, sukkertermometeret og den store gryde fremme og lavet masser af Reine Claude syltetøj. Hendes opskrifter er lidt mere tekniske end andre, men giver til gengæld også pote med hensyn til det færdige resultat. Sidste gang jeg lavede syltetøj efter samme bog, fik jeg mange mails med forespørgelser på opskriften. Så skriv endelig en mail eller en kommentar, hvis I vil have opskriften på dansk. Og fik I ikke læst indlægget om det ultimative banansyltetøj, så hop videre her.

English recap: QUEEN CLAUDE. Not everyone can be so lucky to have a delicious plum named after them. Queen Claude was though! And we’re just lucky to munch away on Reine Claude plums, or make jam out of them, like I did, by following the queen of jam Christine Ferber’s recepies.

Reine Claude - blommer-plums
Reine Claude - syltetøj-jam

2 thoughts on “DRONNING CLAUDE

  1. Uh, det er også min yndligsblomme. Mine forældre har et træ i haven. Jeg har haft stor fornøjelse af opskriften på banansyltetøj, så jeg vil da gerne være med på endnu en opskrift.

Skriv en kommentar

