MÅ JEG ANBEFALE LIDT RØRELSE?

Jeg glemmer aldrig, da jeg for første gang stiftede bekendtskab med den japanske fotograf Rinko Kawauchis billeder. Det var på ét af mine favorit museer Fondation Cartier tilbage i 2005. Det var de fineste og utroligt rørende billeder – på en helt naturlig intim og dagligdags måde – som stille og roligt tog plads på nethinden, og som man kunne leve sig fuldstændig ind i. For mig var det lidt af en åbenbaring. Jeg købte bogen specielt lavet som katalog til udstillingen, og det er nok et af de bedste bogkøb, jeg nogensinde har gjort. For i den, som på udstillingen, skildrer Rinko med sine billeder, sin families dagligdag med alt fra familiemåltider til fødsel og død og med de mest rørende billeder af sine bedsteforældre, som hun må have elsket højt. Da bedstefaderen dør, hænger tårene tungt i øjenkrogen på mig, og det sker hver gang, jeg kigger i bogen. Og så er hun den eneste fotograf, jeg kender til, der kan få poesi ud af et toilets cisterne eller et kogeblus. Hvis I skulle komme forbi Fondation Cartier, hvilket jeg på det allervarmeste kan anbefale, kan man stadig købe bogen (eller bestille den lige her) Køb den og tag jer god tid til at fordybe jer i den, for den giver tilbage med favnfulde af noget varmt og bevægende.

Rinko Kawauchi - Cui Cui-2
Rinko Kawauchi - Cui Cui
Rinko Kawauchi - Cui Cui-3English recap: This is probably my best book buy ever. The incredible Japanese photographer Rinko Kawauchi, that I luckily discovered back in 2005 at one of my favourite museums Fondation Cartier, is behind it. It is everyday life poetry in images of life and death, family reunions and the most touching photos of Rinko’s grandparents. My eyes get heavy with tears, every time I pick up the book and get to the photo, where her grandfather has died. They still sell the book at Fondation Cartier, or you can order it right here.

2 thoughts on “MÅ JEG ANBEFALE LIDT RØRELSE?

Skriv en kommentar

