SKURECREME ER ET NYTTIGT ORD

Det var det i hvert tilfælde, da jeg for mit halve liv siden flyttede til Paris og stod på min anden dag i byen i supermarkedet Prisunic for at købe rengøringsprodukter til min nylejede lejlighed. En typisk lille pariserhybel på sjette sal uden elevator med brusekabine i køkkenet og med kig på zinktage og røde skorstene, som jeg havde lejet over telefonen af en fransk familie, hvis nummer jeg havde fået af den danske kirke i Paris. Med fagter og en blanding af engelsk og fransk og et par ord af ukendt oprindelse, fik jeg forklaret damen i supermarkedet, at jeg ledte efter skurecreme. “Aaaah, de la créme à récurer”, var svaret, og et nyt, essentielt og brugbart fransk ord var i hus: Créme à récurer! For at gøre det hele meget lettere, fandt jeg senere ud af, at halvdelen af den franske befolkning bruger ordet “Cif”, som er navnet på mærket, der dominerer markedet for skurecreme. Et voila! – et par “vigtige” nytteord, hvis I er på vej til at bosætte jer i Frankrig.

Skurecreme-Créme à récurer-Scouring cream

ENGLISH RECAP: Scouring cream is a pretty useful word! It was for me, when I moved to Paris half my lifetime ago. The day after my arrival I tried to explain to the lady in the supermarket, what I needed to clean my new appartment using a mix of gestures, French, English and words of unknown origin. “Aaaah de la créme à récurer” she said, and bingo I had learnt a new useful word: Créme à récurer. Later on I found out, that half of the French population uses the shorter word Cif, which is simply the most common brand, when it comes to scouring cream. Now you know two “very important” words, if you’re planning to move to France.

Skriv en kommentar

