HYGGE OG FORKÆLELSE

I går stod den på søndagshygge på det højeste med min mor og far, onkel og moster, som gæster Paris i disse dage. Efter at være blevet forkælet med diverse godter som lakrids, pålægschokolade, min fars hjemmebagte rugbrød, torskerogn, remoulade og andre ting, som glæder både mig og min franske hjertenskær, stod den på hjemmelavede velkomst-sandwiches à la Mette til frokost.

Sandwiches à la Mette

Hvorfor ikke bare putte de ting i en sandwich, som man nu kan lide? Friskbagt baguette med kylling, avocado, romainesalat og béarnaise-smøre – MUMS!

Savarin og gedeost

En smule ost udelukker på ingen måde dessert. En cremet og uhyggelig velsmagende Savarin og en laber stærk, gammel og ganebidende gedeost med aske.

Appelsin-Mandel-kage-2

Appelsin-Mandel-kage

Min mor havde bagt en kage, der helskindet havde overlevet flyturen i kufferten og som smagte vidunderligt af appelsin og mandler. Jeg er vild med ideen om at bage en kage og smide den i kufferten – det er da både suverænt, hyggeligt og sjovt! Flødeskummet var dog pisket i Paris og blandet med lidt lokal fromage blanc.

Kobberknager

Min onkel, som er en fandens dygtig håndværker, havde lavet disse vildt flotte knager af kobber til mig. Den geniale idé, som kommer fra den finske blogger Bambula, havde jeg fortalt ham om i sommers, og det havde han til min store og glædelige overraskelse husket. Jeg er über taknemmelig og kan ikke vente med at få dem sat op. Se Bambulas fine indlæg om knagerne lige her.

Fugle på Quais aux Fleurs

Efter smovseri og forkæleri blev det til lidt frisk luft med et lille visit på Quai aux Fleurs’ fuglemarked. Disse to smukke kulørte fugle var da bare ikke til at stå for. Franske fugle kan ikke sige pip pip, de siger “cui cui”.

Varm vanillemælk-Café St. Régis

Da det begyndte at regne, og eftermiddagen næsten blev til aften, hyggede vi videre på Café St. Régis på Île Saint-Louis. Jeg er vild med mælk og med vanille, og varm vanillemælk “Lait chaud à la vanille” er en vinder for mig. Måske også en smart idé til dem, der har børn, og som vil undgå den evindelige coca-cola situation. Børn vil elske det!!

ENGLISH RECAP ON ITS WAY!!!!

6 thoughts on “HYGGE OG FORKÆLELSE

  1. Fantastisk indlæg, og du formår endda at bringe hyggen ud til os andre med de gode beskrivelser. Får vi dine nymalede bogkasser at se – og knagerne når de er kommet op. Sikke en gave🙂

    • Merci, merci Marianne! Jeg er glad for at høre, at hyggen kunne mærkes. De nye hylder og de fede knager skal jeg da nok vise inden længe – måske med lidt te og kage til🙂

  2. Jeg er vild med dine kobberknage og vil frygtelig gerne selv lave nogle til vores nye badeværelse, men kan du sige, hvor materialet er købt. Havde håbet Bauhaus havde det, men desværre ikke.

    • Hej Trine,
      jeg løb ind i nøjagtigt samme problem i Paris, da jeg ville lave dem selv. Dutterne uden for enden var umulige at finde. Heldigvis er min onkel, som lavede dem til mig, håndværker og havde derfor lettere ved at få fat i de nødvendige materialer. Du skal nok igennem en blikkenslager for at få fat i det nødvendige. Jeg håber inderligt at du finder en løsning, da jeg selv er så super glad for mine fine knager.

Skriv en kommentar

