FRANSK LANDGANG

Da jeg var barn, syntes jeg, at landgangsbrød var verdens mest geniale opfindelse sålænge, der ikke var rosiner på. Sidenhen er jeg blevet gode venner med rosinerne og synes stadigvæk, at landgangsbrød er en fantastisk opfindelse, men som for mit vedkommende desværre ikke er noget, jeg har spist, siden jeg var barn. Men når man nu engang bor i en by, hvis antal af lange brød langt overgår dens indbyggertal, er det jo oplagt at genoplive fænomenet. Til gengæld har jeg lavet lidt om på pålægget, og spegepølse med remoulade og leverpostej er blevet upgradet en smule. Dagens pålæg stod på: Røget laks, foie gras med en klat figensyltetøj, gedeost med lidt flydende honning og som rosinen i pølseenden et vidunderprodukt, som man vel kan kalde for nougatella, som I kommer til at høre nærmere om en anden dag. Hvad ville I putte på jeres landgangsbrød af lækre sager???

LandgangsbrødENGLISH RECAP: “LONG BREAD”. When I was a kid, I used to love, what we in Denmark call “Landgangsbrød”: a baguette cut in half, topped off with all sorts of fillings and always something chocolaty at the far end of the bread. It was typically a kids’ birthday party thing. I’m for sure no longer a kid, but I still like the long idea, and therefore brought my childhood fave back to life with different and a bit more gourmet kind of fillings like: Smoked salmon, foie gras, goat cheese with honey and praliné spread as the sweet final. What would you put on yours???

2 thoughts on “FRANSK LANDGANG

  1. Sikke en god idé. Jeg elskede også landgangsbrød da jeg var barn (slap dog heldigvis for dem med rosiner) og hvor lækkert med foie gras og laks i stedet for spegepølse med remoulade:)

    • Tak!!! De smagte super godt. Hvor heldigt at du slap for rosinerne, da du var barn. Jeg tror, at rosiner og figenpålæg var noget af det værste, man kunne byde mig dengang. De voksne landgangsbrød skal helt sikkert noget oftere på menuen, for der er jo ingen grænser for, hvad man kan putte på af lækre sager, når man nu selv bestemmer🙂

Skriv en kommentar

