DER SPARES PÅ BOGSTAVERNE

Det er så morsomt, når fremmedord er ofre for en doven eller ligefrem nærig udtale og dermed befinder sig milevidt fra den oprindelige fonetik eller stavning. Franskmændene er mestre i at få for eksempel engelske ord til at lyde fuldstændig franske ved at blæse på oprindelsen, og danskerne er nu heller ikke helt dårlige ud i den fremmedords-transformerende sammenhæng. Det fine blå halssmykke, som jeg gav min mor i julegave, fortjente at blive vist frem, og så kunne jeg samtidig lige smelte historien ind om det flotte Grosgrainbånd, det er lavet af. Grosgrain er sammensat af de to franske ord “Gros” for stor eller tyk og “Grain” for korn og henviser til båndets tydelige ribbede og grove struktur. Af en eller anden årsag ser man på dansk ret ofte stort på ordets andet og femte bogstav r og g og udtaler spareordet Goræng. Jeg ved ikke, hvor og hvornår det gik galt med ordet, men resultatet er da både sødt og sjovt og fortjener et lille smil, når man støder på båndet i en nederdels linning, på indersiden af en hat eller andet.

Halskæde-Grosgrainbånd #3

Halskæde-GrosgrainbåndENGLISH RECAP: “GROSGRAIN”. For Christmas I gave my mum this beautiful necklace made out of grosgrain ribbon. In Danish grosgrain is often pronounced “Goræng” for some funny reason.

2 thoughts on “DER SPARES PÅ BOGSTAVERNE

  1. Jeg har netop kigget hele din blog igennem og er tryllebundet! Nu har jeg i en del tid luret på dine find nørklerier med disse grosgrain bånd og tænkte på om du ville lave en DIY? Måske i forbindelse med et indlæg om en mulig efterårskollektion af disse?

    • Tusind tak Camilla Kirstine for de søde ord! Jeg har flere gange tænkt på at lave en DIY, så måske bliver det til noget på et eller andet tidspunkt. Efterårskollektionen er ved at tage form og kommer selvfølgelig til skue på bloggen!🙂

Skriv en kommentar

