SKELEN FOR GODT HUMØR

Da jeg fornyligt blev spurgt, om jeg dyrkede yoga og dertil svarede “en smule, men jeg læser det meget”, krævede det jo en vis forklaring til det lidt overraskende svar. Sagen er, at jeg er indehaver af en oldtussegammel yogabog, som jeg i sin tid fik af min roommate Nidhi, da vi tre nogen gange fire piger delte en lejlighed ikke langt fra Bastille. Nidhi, som var fotomodel, amerikansk statsborger med indisk ophav var absolut mester i meditation, yoga, sukkulent og ekstra krydret indisk mad og var samtidig også et utraditionelt vækkeur, når hun om morgenen lavede spøjse stemmeøvelser på badeværelset som del af sit morgenritual. Da hun flyttede tilbage til New York, overtog jeg hendes yogabog efter lang og troværdig tjeneste hos hende og andre før hende. Dengang var jeg slet ikke klar over hvor meget glæde, jeg skulle få af denne bog på den ene og den anden måde. For det første bliver jeg af nostalgiske årsager glad bare ved at kigge på bogen, for den minder mig om en absolut sorgløs og fantastisk sjov tid i pigelejligheden. Derudover er det faktisk interessant læsning, for bogen er en yogaklassiker og åbenbart stadig en reference i yogasfæren, som virkelig forklarer ting i dybden på en simpel, men uddybende måde med tegninger, jeg ikke kan stå for. Og det bedste af det hele er, at bogen, som er skrevet på engelsk, ikke kan skjule sit ophavsland Indien, som til tider skinner igennem på den mest charmerende måde med udtryk og vendinger, som kun indere ville bruge. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at nyere udgaver har bibeholdt det lidt gammeldags sprog. Jeg nyder at læse i den igen og igen og samtidig skrue op for en indre indisk accent – så morsomt! Nå ja, og så laver jeg altså også en del af øvelserne – øh, en gang i mellem – allerhelst tidligt om morgenen, men kun hvis den parisiske morgensol gider at være med.
Egentlig er “Shambhavi mudra” en øvelse, der giver ro i sindet, modvirker stress og vrede og samtidig styrker øjenmusklerne, men hos mig forårsager tegningen også en ganske stor effekt på lattermusklerne og et godt træk i smilebåndene. Både tegning og øvelse er derfor helt ideelle mod morgensurhed.

Yogabog-Asana-Pranayama-Mudra-Bandha
Yogabog-Asana-Pranayama-Mudra-Bandha #2ENGLISH RECAP: “The yoga squint for a good mood”. I was recently asked, if I practiced yoga, and my answer to that was “a bit, but I read it a lot”. The reason for the odd answer is the fact, that I’m the happy owner of an old and completely worn out book, that my roommate Nidhi gave me back when, we were three girls sharing an appartment in the Bastille area. I love reading it over and over again, because it brings me back to the happy and funny days in the girly appartment, and at the same time it is truly a very interesting yoga book with thorough explanations and as a bonus the funniest drawings, that really crack me up. “Shambhavi mudra” is meant to ease your mind, get rid of stress and anger but the drawing also provokes laughter and a smile on my face. The combo of the drawing and the excercise is  therefore the perfect cure for morning grouchiness.

Skriv en kommentar

