MIN HELT

Når man er barn, bliver man altid spurgt om, hvad man vil være, når man bliver stor og ikke hvad, man vil være, når man bliver gammel. For selvom voksen, gammel og stor er ret så ensbetydende for et barn, kunne det nu være sjovt at høre, hvad børn vil være, når de bliver meget gamle, for jeg tror, at de kunne komme op med nogle vilde idéer. For ti dage siden slog den 102 årige franskmand Robert Marchand sin egen to år gamle verdensrekord i banecykling i sin aldersklasse med næsten 3 kilometer. Han kørte 26,9 kilometer på en time. Sådan!!! Så hvis I spørger mig, tror jeg, at jeg siger nej tak til tilbuddet om at sidde livløs som en frossen kylling i en rundkreds foran fjernsynet på et plejehjem, når jeg bliver gammel. Derimod siger jeg helt klart ja til sponsoraftalen, fart over feltet og en hel hal af begejstrede mennesker, der møder op for at se mig i mine rekordforsøg i banecykling. Men det kræver jo selvfølgelig lidt vedligeholdelse, for Robert Marchand laver stadig i sin høje alder morgengymnastik hver dag og deriblandt armbøjninger, men nyder samtidig livet med et godt glas rødvin. Han er simpelthen for sej, er han!!! Hvad vil I være, når I bliver gamle?

French cyclist Robert Marchand, aged 102, rides his bike on his way to cover 26.98 kms in one hour at the indoor Velodrome National in Montigny-les-BretonneuxPhoto: Jacky Naegelen/Reuters

ENGLISH RECAP: “MY HERO”. When you’re a kid, people always ask you, what you wanna be, when you grow up but never, what you wanna be, when you grow old. But I’m sure, that kids without a doubt would come up with some pretty fantastic answers. If you ask me, I think I’ll say no to sitting inanimated like a frozen chicken in front of the telly in a retirement home, when I grow old. I’d much rather be like the Frenchman Robert Marchand, who at the age of 102 beat his own world record in track cycling ten days ago with nearly 3 km. He did 26,9 km in one hour. Way to go!!! So yes to ageing while keeping up the speed, having a sponsor deal and a crowd of people showing up to cheer you on the track. What do you wanna be, when you grow old?

2 thoughts on “MIN HELT

  1. Jeg er klart med på dit hold, Mette.
    Cykler i en lokal cykelklub, hvor flere af medlemmerne er over 70 år. Jeg cykler indimellem med dem. Det er så skønt, og tro mig. Dekan køre solen sort. Jeg ønsker jeg kan det samme, når jeg når deres alder🙂

Skriv en kommentar

