DIY GRØN MEYER-TE

Jeg er en kæmpe tedrikker, og nok nærmere en overdreven tedrikker, da et par liter af den grønne eller den hvide af slagsen dagligt ryger indenbords. Da jeg købte ind hos  grønthandleren i rue du Nil, hvis lækre og vanvittigt spændende sæsonbestemte udvalg, har gjort mig fuldstændig afhængig, og som i øvrigt også leverer til mine to yndlingsrestauranter Frenchie og Frenchie To Go, blev jeg lettere besnæret af en kasse fuld af de lækreste Meyer citroner, og det sagde tilt og citrus-te i mit hoved. For jeg elsker grøn te med citrussmag, men problemet er bare, at de fleste har en smag af en eller anden form for kunstig og rengøringsmiddelsagtig citronsmag.

Meyer citron-Grøn teDet gode ved den lidet kendte Meyer-citron – som ingen relation har til hverken Claus eller til viceværten – er dens helt fantastiske parfumerede smag med mindre syrlighed og ingen bitterhed i skallen i forhold til den klassiske gule og også dens lækre saftighed. Den smager og dufter som en blanding af citron og mandarin, hvilket farvemæssigt også er tilfældet, og dens skal er blød og blank og lækker at røre ved, og den er helt vidunderlig i kager, til at lave saltede citroner og i fiskeretter. Jeg skar skallen af 2 x Meyer i fine strimler, hvor det hvide så let som ingenting, kan skrabes af med en kniv, og lod dem lufttørre i to dage og blandede dem i en grøn Sencha-te af god kvalitet. Nu har jeg så min egen lækre Meyer-te uden så meget som skyggen af en smag af flydende Ajax. Meyer-sæsonen slutter cirka i april, og frugten er sikkert i Danmark såvel som i Paris en sjælden vare, der skal opstøves hos specialkøbmænd eller avancerede grønthandlere. Skal I på udkig efter Meyer?

Meyer citron-Grøn te #2ENGLISH RECAP: ” DIY GREEN MEYER TEA”. I’m a huge tea drinker, and actually manage to drink a couple of liters of the green or white kind a day. I also really like citrus green tea, but a lot of them on the market has an awful synthetic and cleaning product taste to it. So I decided to make my own, when the addictive veggie store in rue du Nil – who by the way also delivers my favourite eating places Frenchie and Frenchie To Go – had a load of the delicious Meyer lemons speaking straight to my heart. I simply love this little fruit for its fantastic mandarin/lemony flavour, less acidic than the regular yellow cousin, and also its juiciness. I thinly sliced the peel of 2 x Meyer and let it dry in the open for two days and then added it to a plain Sencha tea. And now I have my own little blend of the yummiest Meyer tea. Is Meyer on your list?

Skriv en kommentar

