GEDEHAPSERNE

Jeg elsker al slags ost, og mine to helt store favoritter er Comté og gedeost. Men gedeost er jo et vidt begreb, og heldigvis så meget mere end de der kedelige ruller, man kan købe i supermarkedet. Og selvom man faktisk kan få gedeost hele året, er udvalget og kvaliteten allerbedst fra forår til begyndelsen af efteråret, hvilket ganske naturligt hænger sammen med gedemødrenes mælkeproduktion til deres kid og samtidig til vores oste. Mine absolutte gedeoste-favoritter er de små lækre og cremede Rocamadour og Pélardon-oste, som jeg kan spise som slik. De er små og flade i det og passer helt perfekt mellem pege- og tommelfinger og så haps! Især Rocamadour er lille og nem til en hapser, hvor Pélardon lige er en anelse større og samtidig med en anelse mere smag. Jeg er tosset med dem begge, men hvis jeg kun måtte bringe én af dem med på en øde ø, ville jeg nok vælge Pélardon. Gå ikke glip af dem, når I er i byen, og glem ikke at min søde naboostemand “La Fermette” i Rue Montorgueil nr. 86 vakuumpakker, så glæden kan forlænges helt til Danmark. Er I også, som mig, gedeostegale, eller gider I ikke det der ged???

(I dag er det et Weck-glas, der agerer vikar for youghurtglassene på billedet!!!)
Gedeoste-Pélardon-Rocamadour

ENGLISH RECAP: “GOAT BITES”. I like all kinds of cheese, and my two favourite ones are Comté and goat cheese. But goat cheese is a pretty large definition, and luckily so much more than the boring rolls, you can buy in the super market. The two kinds of goat cheese, that I can munch away on like candy, are Rocamadour and Pélardon. They’re soft and creamy, and especially Rocamadour has the perfect size to fit in between thumb and index finger and straight to your mouth. If I had to pick one of them to bring on a desert island, I would probably go for Pélardon, that has a slightly stronger taste to it. Don’t miss out on these two delights, when visiting France.

4 thoughts on “GEDEHAPSERNE

  1. Jeg er osse vild med ost, og er ny ud i gedeoste. Synes det er svært at finde gedeoste der ikke smager af alt for meget ged🙂. Nogle af dem kan være meget stærke.
    Det er fint de vacumpakker, desværre er de temmelig strenge i Security. Vi har måtte aflevere en brieost en gang.Det måtte man ikke have med i håndbagagen, da den var for flydende ? Til gengæld gik Comteén igennem. Nu har vi lært det på den hårde måde, så fremover kommer der kun ost med hjem, hvis vi skal há tjekket bagage ind

    • Jane, jeg tror at du vil synes godt om både Pélardon og Rocamadour. Især Rocamadour er mild i smagen. Med tiden vil du helt sikkert hoppe på de mere gedede og stærke af ostene, for der kan godt være en tilvænningsperiode i starten, men bagefter kommer afhængigheden🙂 Ja, al mad er det bedst at proppe i kufferten, med mindre det er tørt som knækbrød, for ellers bliver det ofte konfiskeret. Det er bare for surt, hvis man skal vinke farvel til foie gras, ost, sennep og pâté!!!

  2. Mmmmm… sikke fine gedeoste. Frankrig har jo bare det hele, når det kommer til ged. Jeg synes tit, at varm gedeost (på brød, i salat..) smager mindre af “ged” – men også faste gedeost fra for eksempel Spanienn og Holland (er min erfaring).

Skriv en kommentar

