MIN PÅSKE

Jeg kom tilbage til Paris i går efter at have tilbragt en fabuløs påskeferie i Danmark. På billederne kan I se et lille uddrag, af hvad jeg rendte rundt og kiggede og også tyggede på.
Påskeægget i paradistræetPå trods af at det var påske, at hele huset var fint pyntet op med grønne grene og fine påskeæg, og at en del chokoladeæg også røg indenbords, tog jeg mystisk nok kun ét billede af et påskeæg. Det hang og dinglede nok så smukt i mine forældres paradistræ.Mors tuc-kagePåske er ensbetydende med stammetræf, og onkler og tanter kom forbi til kaffebord. Min mor diskede op med den legendariske altid kegletagende Tuc-kage, der gør rent bord hver gang. Mon ikke jeg skulle dele opskriften med jer snart?Kærmindesøster og citronmelisseKærmindesøster og citronmelisse fra haven pyntede på kaffebordet i youghurtglas – what else!Københavnerstang ved Lyngby søEn hyggelig spadseretur med daddy langs Lyngby sø gav plads til et is-hvil med Københavnerstang i hånden og kig på vand og både. Så fint, så fint, der er.Magnoliatræ i Kgs. LyngbyMagnoliatræerne afblomstrede i Paris uger tilbage, så at se de smukke træer i blomst igen i Danmark var ren bonus. At opleve den slags forårsvidundere to gange på et år er en sjælden luksus.Damhuset i Kgs. LyngbyEt lille besøg i Damhuset i Kgs. Lyngby, der sælger fin keramik og andet fristende kunsthåndværk, er altid et besøg værd, og så ligger det bare så smukt ud til dammen.Smørrebrød-Ordrupgaards caféDer blev også plads til et smut på Ordrupgaard for at besøge Finn Juhls åh så skønne hus og for at se den smukke, smukke udstilling med Van Gogh, Gauguin og Bernard. Men hverken Vincent eller Finn tillod, at jeg tog billeder. Heldigvis var Ordrupgaard caféens madder så velsmagende og fine med skovbundspynt, at jeg ikke kom billedmæssigt tomhændet hjem.Smørrebrød-Ordrupgaards café#2Vegetarmad med champignon, jordskokkepuré, skovsyre, hasselnødde-mayonnaise = guf!Pelikanstolen-Finn Juhl-Ordrupgaards caféOg Hr. Juhls eminente pelikanstole stod så flot i caféen lige til at savle over/på. Jeg drømmer om stolene om natten i lyseblå eller lysegrå, og håber ikke, at jeg savler på hovedpuden.
Brormands banankageHos storebror blev der forkælet med laber hjemmebagt banankage. Jeg fik lov til at pynte den.Gule anemonerSkovbunde dækket af anemoner er bare så fantastisk et syn, at det ville være en dødssynd, at gå glip af det. Vi gik en tur i Ermelunden på jagt efter de lidt sjældnere gule anemoner, der lyser op som små sole og ligner Marimekko-blomster.Blomster fra skovenEt par af Ermelundens andre skovbundsbeboere: Violer, hvide anemoner og forglem-mig-ej blev inviteret med hjem i stuen. Jeg håber, at I også havde en skøn påske med alt, hvad der hører til af æg, påskeharer og helligdagshygge, og at de af jer, der tog til Paris og passede på byen, mens jeg var væk, havde det noget så skønt.

ENGLISH RECAP: “MY EASTER”. I just got back yesterday from my Easter holiday back home in Denmark. I had a fabulous time hanging out with my family and, as you can see, eating quite a bit of cake. Time was also nicely spent eating ice cream by the lake Lyngby Sø, hunting for yellow anemones, and having lunch at the museum Ordrupgaard’s beautiful café after seeing the great Van Gogh-Gauguin-Bernard exhibit. In the café one could drool over Danish architect Finn Juhl’s gorgeous Pelican chairs. The house, where Finn Juhl used to live is situated just next to Ordrupgaard and really, really is worth a visit too, and gives an intimate view of one of Denmark’s finest furniture designers.

2 thoughts on “MIN PÅSKE

    • Tusind, tusind tak! Det er altid dejligt at lave indlæg, hvor blomster, kager og andet rart og smukt forhåbentlig spreder glæde og hygge🙂

Skriv en kommentar

