MEGET PÆN ALLIGEVEL

Iris er ikke en blomst, som rangerer særligt højt på min florale hitliste. Jeg har nok set lidt for mange hæslige buketter, hvor iris utroligt gammeldags er blevet sat sammen med knaldgule blomster. Men da jeg gik igennem Parc Monceau og så disse kæmpeiris stå der nok så naturligt langs den lille sø med de smukke gamle korintiske søjler i baggrunden, ændrede det lidt mit syn på blomsten, da jeg stod midt i sådan et drømmesyn, for det så da bare utroligt smukt og idyllisk ud. Jeg tror ligefrem, jeg kan sige, at jeg nu synes godt om iris. Hvordan har I det med Iris?
Iris-Parc MonceauENGLISH RECAP: “PRETTY NICE AFTER ALL”. Irises don’t generally rank very high on my floral hitlist. I’ve probably seen the poor flower too many times in oldfashioned floral composistions with bright yellow flowers. But when I walked through the Parc Monceau and saw these giant irises casually growing by the little lake with the beautiful Corinthian columns in the background, it completely changed my opinion, as I stood there in the middle of such a dreamy scenery. I actually think, that I kind of like irises now, don’t you?

4 thoughts on “MEGET PÆN ALLIGEVEL

  1. Parc Monceau… der gik jeg tur med børnene i min tid som au-pair i slutningen af 80’erne:-)

    • Jeg håber, at du har gode minder derfra om hyggelige promenader og blomstrende kirsebærtræer. Det var den første park, jeg kendte til, da jeg flyttede til Paris. Jeg har gået mange hyggelige ture i parken og læst mange bøger og breve på dens bænke. Nostalgi, nostalgi…..:)

  2. Guuud – jeg synes da iris’er er smukke. De minder lidt om orkideer. Selvfølgelig er det skønnets når de står i naturen fremfor i en buket (med gule blomster hi hi)

    • Du har ret Hanne, de ligner faktisk orkideer. Ja, jeg kan jo godt se nu, at de er virkelig smukke. Jeg har simpelthen forbundet dem for meget med de “larmende” buketter. Og nu jeg lige tænker over det, har Van Gogh malet det smukkeste billede af lige netop iris. Jeg tror faktisk, at et helt enkelt bundt iris snart bliver inviteret indenfor🙂

Skriv en kommentar

