SUND TRODS SØDTANDET

Jeg er godt klar over, at det nærmest virker som om, at jeg lever af kage og søde sager med alle de billeder af søde fristelser, jeg har proppet bloggen med. Men det er nu ikke helt sandt, for på trods af mine mange søde tænder, er jeg faktisk temmlig sund – hvis jeg selv skal sige det! (Her er jeg så ikke helt klar over, hvem det er, jeg prøver at overbevise – mig selv eller jer!) Det er nu bare en gang sådan, at kager og andet i den søde genre tager sig så meget bedre ud på billeder end de brune ris, quinoaen, havregrøden og meget andet i den sunde dur, som udgør en stor del af min madpyramide. Oveni de mange gryn, korn, tørrede bælgfrugter o.s.v. er jeg en absolut grøntsagsfreak, som egentlig er ret ligeglad med, om der er kød på tallerknen. Jeg spiser dog både svinekød, fisk, lammekød og fjerkræ, men slet ikke i samme mængder som det grønne og “grynene”, og jeg er oppe på mindst tre kødfrie dage om ugen. Derimod siger rødt kød mig intet, og jeg går også fuldstændig i baglås ved synet af en hakkebøf, og sådan har det været lige siden, jeg var barn. Søndag er den dag, hvor frugtkurven og grøntsagskassen bliver fyldt op til randen med nye beboere, som jeg har slæbt med hjem fra den økologiske stand på markedet i rue Montmarte og fra min yndlingsgrønthandler i rue du Nil. De ligger begge tre minutters gang fra, hvor jeg bor, hvilket bare gør det så fedt og nemt at få fingrene i kvalitetsgrønt. Jeg er så taknemmelig for den grønne tilgængelighed! På billederne er det kun et lille udpluk af dagens fangst, hvor den gyldne regel er, at der altid skal fanges masser af avocado og æbler, hvilket jeg vender tilbage til hvorfor meget snarligt. På billede nummer to er det ikke en enlig appelsin i forgrunden men en kæmpe rød citron, som jeg i skrivende stund ikke har fået smagt endnu, så jeg kan ikke udtale mig om, hvordan sådan en fætter smager. Og nu vi lige har fået det sunde grundlag på plads, er der en rimelig stor chance for, at et kage/slik-indlæg er lige på trapperne.
Frugt & Grønt
Rød citron og andetENGLISH RECAP:”HEALTHY DESPITE A SWEET TOOTH”. Despite the many cakes and other sweet delights, that I’ve filled the blog with, I’m actually a pretty healthy person (At this point I’m not quite sure of, who I’m trying to convince – you or myself!) The thing is that the sweet stuff generally looks so much better on photos than the brown rice, porridge, quinoa and other healthy things, that I eat a lot of. Besides all the seeds, grains and legumes I’m a real vegetable freak and have at least three meatless days a week. Every sunday I stock up on tons of veggies and fruit at the organic stand at the market in rue Montmartre and in my favourite veggie store in rue du Nil. Both places are within three minutes walk from my place, which is a true blessing having great products waiting for me so close to home. On the photos you can see a part of todays catch. On the bottom photo it’s not a lonely orange in the foreground but a red lemon. I haven’t tasted it yet, so I can’t tell you, what a fancy fellow like that tastes like. And now that we have the whole healthy situation under control, there’s a pretty big chance, that a post about cake or candy will pop up very soon.

6 thoughts on “SUND TRODS SØDTANDET

  1. Hvor ser det lækkert ud – meget bedre end det som kan opdrives her i Danmark. Nu når du nævner søndag, vil jeg høre dig om du har nogle gode tips til hvilke restaurenter i Paris man bør besøge på en søndag og mandag, hvor mange resturationer jo ofte har lukekt?

  2. Hej Nina!
    1/Restaurant Les Cocottes er et skønt, hyggeligt og livligt sted med rigtg god mad. De har ingen lukkedage. Ingen reservation, bare mød op! Se mere her: http://www.maisonconstant.com/les-cocottes/en/

    2/Septime er en super lækker og hyggelig restaurant, hvor der skal bestilles bord lang tid i forvejen. De er lukket søndag men åben mandag! Adresse + online booking lige her: http://www.septime-charonne.fr/
    Prøv også at google Septime for at se billeder af maden og stedet!

    3/Frenchie er også kræs og samtidig en hyggelig lille restaurant. Som hos Septime, skal der hos Frenchie bestilles bord rigtig lang tid i forvejen, da stedet er super populært. Se dagens menu, adresse og book online lige her: http://www.frenchie-restaurant.com/en/menu_restau_en

    Jeg håber, at det får dine tænder til at løbe i vand!

    Ha’ en rigtig god dag

    Mette

  3. Nej hvor ser det lækkert ud alt sammen. Vi har allerede besluttet at lægge en bestilling hos Septime Charonne, så snart bookingen bliver tilgængelig🙂

  4. Det ser lækkert og fristende ud. Det må være lækkert at have de mange muligheder for gode og friske råvarer. Jeg er SÅ træt af den frugt og de grønsager pakket i plastik som er fragtet langt. Mon du har smagt på den røde citron?
    Ha’ en fantastisk dag

    • Åh ja, supermarkedsgrøntsager indpakket i plastik er simpelthen for kedeligt. Rigtige grønthandlere og brune papirposer er bare sagen! Den røde citron blev mere og mere orange jo modnere, den blev. Hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg have troet, at det var en appelsin. Min avocadomad til frokost fik lidt saft og reven skal fra den. Især skallen var interessant, da den smagte lidt af mandarin. Et interessant bekendtskab!
      Ha’ også en fantastisk og hyggelig dag Jane!

Skriv en kommentar

