FRISK – KNASENDE – SMAGFULD OG SUND

Hvis alt går godt, og det franske togselskab SNCF på grund af togstrejke ikke annulerer endnu én af de afgange, der skal bringe mig til Ardennerne i dag for at tage på en ny hotelrekogniseringstur med Ørslev Rejser, så bliver der nok lidt stille her på bloggen til lørdag med. Derfor synes jeg lige, at I skulle have noget sundt at tygge på i mellemtiden. Salaten her er lavet efter en opskrift i ingefærbogen, jeg flygtigt nævnte lige her. Den er propfyldt med gode og knasende sager, lækker fåremælksost og dressingen indeholder to af mine absolutte yndlings-ingredienser: Avocado og ingefær.
Salat med knas-ingefær-avocado dressing

SALAT MED KNAS OG AVOCADO/INGEFÆR DRESSING
(Til 2 personer)

Dressingen:

1 avocado
1 citron
1 tsk soyasauce
2 cm frisk ingefær
50 ml soyamælk

Salaten:

1/3 af et hoved egebladssalat
2 spsk tørrede tranebær
2 spsk græskarkerner (Jeg rister dem altid på panden!!!!)
12 valnøddekerner
12 hele mandler
250 g tofu skåret i tern (mit køleskab var tofutomt, så jeg proppede bare ekstra ost i!!)
60 g fåremælksost skåret i tern (Den jeg brugte bar det skægge navn Massipou)

Put avocadoen – uden sten og skal selvfølgelig! – i blenderen, tilsæt saften fra citronen, ingefær og soyamælk og blend til en cremet konsistens. Stil dressingen i køleskab, indtil den skal bruges. Når sulten melder sig kommes salaten i en skål, og alt fyldet proppes på. Jeg foretrækker at servere dressingen ved siden af, for at det ikke skal blive for snasket! Og nu jeg lige tænker over det, tror jeg egentlig, at et par friskklippede urter også sagtens kunne være fint på salaten, men det er jo en smagssag.

Bon appétit!
Ingefær-avocado dressing

ENGLISH RECAP: “FRESH – CRUNCHY – TASTY AND HEALTHY”. I had this very tasty salad for lunch yesterday. I followed a recipe from the ginger book “Gingembre” by Clea. It had almonds, dried cranberries, walnuts, pumpkin seeds, sheep’s cheese and normally tofu as well, but my fridge was out of tofu, so I just doubled up on sheep’s cheese. The vinaigrette was with avocado and ginger, two of my favourite ingredients!

 

2 thoughts on “FRISK – KNASENDE – SMAGFULD OG SUND

  1. Ha’ en rigtig god tur, “Karen” (og tak for grinet :-)) – jeg håber du kommer afsted – og vi tales ved. I mellemtiden kan jeg øve mig på din opskrift🙂

    Mange knus
    Karen 2

    • Tak, Karen 2!!! Jeg kom afsted til tiden, men er nu strandet et par timer i Rheims. Jeg nyder nu ventetiden på græsset under et skønt duftende lindetræ og føler mig lidt som Disney’s Ferdinand under sin korkeg! Knus fra Rheims og lindetræet🙂

Skriv en kommentar

