GLIMT FRA ARDENNERNE OG LIEGE

Jeg kom tilbage fra Ardennerne i går og synes lige, at jeg ville vise jer de få billeder, jeg fik taget trods nogle meget travle arbejdsdage i den skønne, grønne, hyggelige, dejlige og charmerende region.
Udsigt fra Hôtel de la Poste-Bouillon-BelgienUdsigten fra mit vindue på hotellet “Hôtel de la Poste” i den belgiske by Bouillon var det rene kræs med flod, bro og en helt vidunderlig baggrund af træer – nøj, hvor den slags grønt er pænt.
Pøller på Hôtel de la Poste-BouillonDer var turkise pøller på min seng. Pøllen er seriøst den mest ubrugelige pude, der findes. Jeg mener, prøv lige at læne jer op ad sådan én eller hvil hovedet på den – helt umuligt! Til gengæld er det et vanvittigt morsomt navn for en pude, og mestre ud i pudekamp vil vide, at den er et uovertruffent våben at være i besiddelse af. Så leve pøllen!
Udsigt fra Hôtel de la Poste-Bouillon#2Søreme om udsigten ud over byen ikke var lige så pæn dagen efter i den tidlige morgenstund med disen, der langsomt lettede og gav det hele et drømmende skær.
Morgenmad på Hôtel de la Poste-BouillonDet gik helt fint med de sunde sager en trekvart runde omkring morgenbuffeten med rugbolle, frisk melon og ananas, fromage blanc med usødet müsli og nødder, men på den sidste fjerdedel røg koncentrationen, og der gik i bogstaveligste forstand kage i den. Speculoos-smøre og en flan hoppede op på tallerknen. Hovsa!
Docteur Malaise-Doktor IldebefindendePå hjemturen skulle jeg med toget fra Liège, hvor jeg lige tullede lidt rundt i byen, inden toget kom. Mit blik faldt over en hals, næse, øre-læges skilt. Lægens efternavn var Malaise, hvilket er ustyrligt morsomt, da det på fransk betyder ildebefindende. Doktor Ildebefindende så pudsigt nok ud til at have mange patienter.
Dør med nummeplade i LiègeJeg lagde mærke til, at mange porte og døre til ejendommene i Liège havde nummerplader påhæftet, hvilket jeg syntes var lidt spøjst, og jeg tog et billede af én af dem. En ældre mand stoppede op og spurgte mig, hvad jeg egentlig syntes, der var smukt ved den dør, siden jeg tog et billede af den. Jeg forklarede ham, at jeg synes, det var morsomt, at en dør havde nummerplade og spurgte til årsagen. Han svarede: “Ellers kommer der jo bare en eller anden idiot og holder foran porten, og man kan hverken komme ind eller ud med sin bil”. “Smart”, sagde jeg smilende. Og så tog jeg toget til Paris.

ENGLISH RECAP: “A GLIMPSE FROM THE ARDENNES AND LIEGE”. I just got back from the Ardennes, where I was checking out hotels with a Danish tour operator. These are the snapshots I managed to take with our busy schedule in this stunning and incredibly green region. The last pics are from Liège, and show that people put up license plates on doors to avoid others from blocking the entrance with their car. The doctor’s last name “Malaise” means faintness or dizzy spell. Funnily enough the doctor seemed to have quite a few patients.

4 thoughts on “GLIMT FRA ARDENNERNE OG LIEGE

  1. Der ser ualmindelig dejligt ud i det belgiske Frankrig. Skønne billeder og dejlige kommentarer.

Skriv en kommentar

