PÆON-SLUTSPURT

Blomstermanden på markedet gjorde mig helt forskrækket i søndags, da han sagde, at i næste uge var det ikke sikkert, at der ville være flere pæoner, da sæsonen for dem var ved at være slut. Med bankende hjerte snuppede jeg fluks et bundt af de hvide af slagsen, som får luksusforplejning og frisk vand hver dag i farmors gamle Lyngby-vase, så de kan holde så længe som muligt. Pæoner er altså bare noget af det pæneste, der findes ikk’?
Hvide pæoner-white peoniesENGLISH RECAP: “THE END OF PEONIES”. The flower man at the market nearly scared the s… out of me last sunday, when he told me, that there might not be any more peonies next week, since the peonie season is coming to an end. I immediately bought these pretty white ones, that I’m giving luxury treatment and fresh water every day to make them last as long as possible. There really isn’t anything as pretty as peonies right?

9 thoughts on “PÆON-SLUTSPURT

  1. Allerede på retur? Det gik stærkt! Synes blomsterhandlerne i Danmark har været lidt sløve med at få pæonerne sat frem, men mener også, at vores sæson starter senere i Danmark end i Frankrig. Det er heldigvis i gang nu, og jeg skal da også uden undtagelsen have friske pæoner hver uge – de er noget af det smukkeste både i hvid, lyse- og mørkerød!🙂
    Nu når jeg alligevel er i gang med at skrive en kommentar, ville jeg høre dig omkring nogle gode steder at shoppe både nyt og gammelt, da jeg skal til Paris om en lille måneds tid. Jeg skal bo i 6. arrondissement, og har da også været i Paris før, men denne gang har jeg “kun” en uge, hvor jeg vil forsøge at leve som en franskmand, og derefter går turen tre uger til Tours, hvor jeg skal på sprogskole! Hvis du kender nogle små steder, hvor kun franskmændene befinder sig, ville jeg meget gerne høre om dem, og de vil blive modtaget med kyshånd!

    Tak på forhånd, og held og lykke med pæonerne!
    Mange sommerhilsner Mie

    • Ja, det går simpelthen for stærkt med pæonsæsonen Mie!!!
      Jeg vender lige tilbage til dig med små listige adresser, så snart jeg har lidt mere tid foran computeren, for denne uge er temmelig hektisk, men heldigvis også sjov!

      Hilsner fra Paris og pæonerne, der stadig står fint i vasen!
      Mette

      • Det er bare så fint, tusind tak skal du have! Jeg vil se frem til nogle adresser🙂
        Held og lykke med ugen, der lyder lidt stresset, men pæonerne i vasen kan måske hjælpe lidt på det.

        Ha’ en dejlig uge og aften!
        Kh Mie

      • Så er jeg tilbage søde Mie efter en hæsblæsende men sjov uge.
        Du får lige et par adresser til et par steder, som jeg selv synes rigtig godt om, og som jeg slet ikke har nævnt på bloggen.
        “Le Bistrot Paul Bert” er en skøn bistro, og mere fransk kan det dårligt nok blive.
        Adresse:
        18, rue Paul Bert
        11. arrondissement
        Métro:Faidherbe-Chaligny, Charonne, Rue des Boulets.
        Åbningstider:Tirsdag-lørdag 12.00-14.00, 19.30-21.00
        Tel.:+33 1 43 72 24 01
        ——
        “Astier de Vilatte” er en skøn lille forretning, der sælger dyre men lækre duftlys, og de sødeste kopper, tallerkner og andre umådeligt fristende ting i den fineste lille forretning, hvor man har det som om, at man lige er hoppet 100 år tilbage i tiden. Link: http://www.astierdevillatte.com/
        ——
        Smut forbi det fine, fine bageri og konditori Sébastien Gaudard. Jeg synes, at der er så pænt, så pænt – og det smager også godt!
        Adresse:
        22, rue des Martyrs
        9. arrondissement
        Lukket mandag!!!

        Jeg håber, at du kan bruge adresserne Mie!

        K.H.
        Mette

    • Tusind tak for adresserne, Mette! Hvor lyder det dog skønt og fransk! Dem skal jeg i hvert fald have noteret på min liste over steder, jeg skal besøge🙂

      Ha’ en dejlig onsdag og sommer!
      Kh Mie

      • Det var så lidt Mie! Jeg håber, at du får en aldeles skøn tur til Paris, og at du får lært en bunke fransk på sprogskolen i Tours.
        Ha’ en umådelig skøn sommer🙂
        K.h.
        Mette

    • Kære Mette,

      Tusind mange tak – ja, det bliver fantastisk! Er så spændt og samtidig meget nervøs, da jeg “kun” har haft fransk i cirka fire måneders tid, og så er det begrænset, hvor meget man endnu kan, men man plejer at sige, at man først rigtig lærer et fremmedsprog, når man bliver tvunget til at tale det, så det bliver udfordrende, men super sjovt😉

      Du må også have den bedste sommer, og tusind tak for en vidunderlig blog – elsker at følge med i dit franske liv, og glæder mig så meget til, at jeg selv en dag skal bo i Frankrig!

      Mange hilsner Mie

  2. Glæder mig til at besøge dig og Paris igen i September, pæoner eller ej🙂
    Knus Ku-Stine .

Skriv en kommentar

