HIMMELSKE RESTER

Undskyld, undskyld, undskyld, at jeg har været så fraværende på bloggen i de seneste par dage, men jeg har simpelthen ligget vandret med arbejde fra morgen til meget sen aften – eller rettere sagt nat – i denne uge. Jeg var nemlig en del af teamet i en pop-up restaurant, hvor den super dygtige kok Pierre Jancou stod bag gryderne og lavede seriøst lækker mad. Selvom det har været hektisk, var det også super skægt og samtidig kanon fedt at se alle kunderne nærmest slikke deres tallerkner rene for at få det hele med. Det mest beklagelige er dog, at jeg simpelthen ikke fik tid til at tage billeder af de lækre sager. Faktisk fik jeg heller ikke tid til at spise særligt meget, for både frokost og aftensmad blev sprunget over i de fem dage, det varede, og blev i stedet erstattet af natmad. Men på sidstedagen fik jeg alle resterne med hjem, og rester er nu egentlig for simpelt et ord i denne sammenhæng, for mit køleskab er simpelthen fyldt op med luksusguf, og min natmad bestod af pocherede østers med yuzu-sauce og et par dryp af noget koncentreret urtehalløj, der alt i alt fik englene til at tvivle, om de skulle sukke af behag eller synge. Jeg håber virkelig, at jeg kommer til at arbejde med Pierre Jancou på et lignende projekt snart igen, for det har været sjovt, spændende og udfordrende – og natmaden var da heller ikke at kimse af! På billedet er det super møre svinekød, som Pierre brugte til en hummer/svinekøds-sandwich, blevet til en laber klap sammen-mad, som jeg nød til frokost liggende på sofaen med benene oppe, for det har man vel lov til efter at have spurtet rundt i fem dage og nætter. Pierre Jancou beriger i øvrigt København med sine grydefærdigheder til oktober, men det skal I nok få nyt om, så snart jeg får de præcise datoer.
SandwichENGLISH RECAP: “HEAVENLY LEFTOVERS”. Here I am lying on my sofa munching away on leftovers from the pop-up restaurant, where I was a part of the team, when the talented chef and very cool guy Pierre Jancou cooked up a storm for five days. It was hard work but also great fun, and having a fridge full of tasty leftovers and great products afterwards is quite a bonus.

9 thoughts on “HIMMELSKE RESTER

  1. Nøøøj hvor ser det lækkert ud! Glæder mig til at høre hvornår vi i København kan nyde godt af lækkerierne🙂

    • Det var bare mums a la mums Nina. Så fedt bare lige at åbne køleskabet og alle mulige lækkerier kommer hoppende ud. Så snart Pierre giver mig datoerne for København, skal du få dem med det samme. Hvornår er det i øvrigt, at du kommer til Paris? Jeg har nemlig en bunke youghurtglas stående igen, så hvis du vil have nogle, kan jeg bare parkere dem hos min ostemand til afhentning 🙂

  2. Hvor herligt, det vil jeg da meget gerne🙂
    Jeg overlader nøglerne til hussitteren onsdag eftermiddag den 2. juli og lander om aftenen samme dag. Vender snuden hjem igen tirsdag den 8.
    Er der noget du savner fra Danmark, jeg kan tage med i bytte?
    Og hvad er det nu adressen er på din oste-pusher? (ham havde jeg alligevel planer om at skulle besøge, efter de mange gode omtaler han har fået😉 )

    • Super, for jeg kan slet ikke ha’, at alle de søde youghurtglas går til spilde. Og jeg er sikker på, at du vil få dem brugt! Oste-Børge ligger i rue Montorgueil 86 i det 2. arrondissement. Métro: Les Halles eller Sentier. Du siger bare til med hensyn til hvilken dag, du helst vil hente glassene! Jeg tænkte, at jeg ville lave en flad pakke med tyve glas, som du lige kan smide i kufferten, men hvis du vil have flere eller færre, siger du bare til. De vejer faktisk ikke særligt meget! Hvor sødt at du tilbyder bytte. En lille saltlakrids siger jeg da ikke nej til🙂

      • Hvor meget fylder sådan 20 glas mon (sådan i centimeter ;))? Det lyder nemlig fristende🙂
        Et lille byt er kun på sin plads med alle de fine tips jeg har fået gennem dig – og som dansker i udlandet, er der nok alligevel altid en lille ting man savner, som f.eks. saltlakrids, så det sal du bestemt få🙂

        Ved ikke præcis hvilken dag endnu vi kommer der ned omkring, men formentlig omkring mandag eller tirsdag.

      • Jeg har en pakke med ni glas liggende, som jeg lige har målt. Ni glas måler cirka 24×20 cm, og pakken er cirka 6 cm tyk og vejede lige under 800g. Hvis det er nemmest, kan jeg lave to pakker af 10 stk, så du bedre kan fordele dem i kuffert og evt. håndtaske. Up to you! Bare giv mig besked dagen før med hensyn til, hvornår du vil afhente dem, det haster ikke. Det lyder godt nok godt med saltlakrids!🙂

  3. Ej men det er jo alt for meget🙂 To pakker ville være perfekt. Jeg giver besked dagen før (her på indlægget?) – satser på at Paris naturligvis har tjekket turist wifi😉
    Det er virkelig sødt af dig – glæder mig til at pynte fødselsdagsbord i august med de glas🙂

  4. Jamen dog – nu begynder bloggen at blive lidt mere seriøs. Nu er det ikke bare omtale af caneléer, brunch hos Ladurée, hasselnøddekager, Bûches de Noël, Odettes vandbakkelser, citrontærter etc., etc.
    Ikke et ondt ord om disse givetvis velsmagende produkter, men disse søde sager har, måske uden du selv har bemærket det – langsomt, men sikkert – bemægtiget sig en stor del af bloggens sider, både hvad angår tekst og fotos.
    Det er således glædeligt, at andre spiselige emner som pocherede østers med yuzu-sauce og hummer/svinekødssandwich kommer ind i billedet – håber ikke, du snyder os – på fotoet ku’ det ligne dåsemakrel fra Frederikshavn – dog klappet sammen med kvalitetsbrød. Måske fra bageren henne i rue Bachaumont?
    Men vi venter spændt på at høre nærmere.
    Mvh

    • Ha, ha, Monsieur Pedersen, det er sikkert, at hvis man ikke vidste bedre, kunne min svinekødssandwich godt ligne noget makrelhalløj! Ja, der er rigtig mange søde sager på bloggen, da jeg har en temmelig sød tand, og fordi jeg ikke altid har kameraet med på restaurant. Men der skal nok komme flere saltede sager, når jeg får tid og mulighed for at fange dem med linsen. Bær lige over med mig, for en abrikostærte sniger sig ind på bloggen senere i dag!
      Venlig hilsen

      Mette

Skriv en kommentar

