“BONJOUR (IGEN) TRISTESSE”

Der er bare ikke noget som at være opslugt af en god bog, kun forstyrret af små behagelige te-slurp og gumlen på god lakrids. Og så er det egentlig lige meget, om man har læst bogen før, som jeg har i dette tilfælde. “Bonjour Tristesse” af den franske forfatter Françoise Sagan læste jeg på dansk under titlen “Farlig sommerleg”, da jeg var omkring 16 år gammel. Jeg kan huske, hvor imponeret jeg var over, at en pige, som kun havde været 18 år, da hun skrev bogen, kunne skrive med så meget modenhed, at det nok fik mig til at føle mig som en grønskolling sammenlignet med hende. Bogen fra 1954 er en klassiker og ganske simpelthen en fornøjelse at læse igen, men denne gang på fransk så mange år efter. Jeg tror faktisk også, at jeg skal gense filmatiseringen af bogen fra 1958, som blev instrueret af Otto Preminger med fabuløse skuespillere som David Niven, Deborah Kerr og fænomenale, underskønne, bedårende og så meget mere: Jean Seberg. Og nu da jeg igen ser billedet af Jean Seberg fra filmen, kunne jeg faktisk også tænke mig lige nøjagtigt det samme søde drengekorte hår, og den lyseblå skjorte er da også helt utrolig fin og ville passe perfekt til en lille sommerferie langs havet. Men min sommerferie er først om mere end en måned så suk, og Bonjour Tristesse!
Bonjour Tristesse_David Niven_Jean SebergBonjour Tristesse_Jean SebergENGLISH RECAP:”BONJOUR (AGAIN) TRISTESSE”. I’m currently re-reading Françoise Sagan’s book Bonjour Tristesse. I read it in Danish, at the age of 16, and remember being overly impressed, that Sagan wrote such a book at the age of 18. It’s a true pleasure diving into this classic novel again so many yars after – but this time in French. I think I might have to re-see the movie as well. It starred incredible actors like David Niven, Deborah Kerr and overly stunning Jean Seberg. Now looking at the movie pictures, I actually wouldn’t mind getting that same cute boyish haircut that Seberg had, not to mention the perfect blue shirt, which would be just appropiate for a summer holiday by the sea. But my summer holiday is in more than a month – so sigh, and Bonjour Tristesse.

7 thoughts on ““BONJOUR (IGEN) TRISTESSE”

  1. Hvor er det sjovt at du omtaler lige den bog, for den har jeg ogsaa lige laest som opvarmning til min ferie (dog paa engelsk;) ), var ogsaa meget begejsret. Vi regner forresten med at komme forbi ostemanden paa tirsdag formiddag og hente glasene. Maa dog nok sande at jeg var lidt overmodig da jeg sagde ja til 20 styk, for nu er kufferten troppet med Uniqlo jeans og fund fra City Pharma hehe, saa er det ok at jeg kun overtager 12 styk?

    • Hvor morsomt, at du lige varmede op med netop Bonjour Tristesse. Ja, det er en skøn bog! No problem, jeg laver en pakke med 12 stk. – vi skulle jo nødigt ha’, at du blev nødt til at tage to par jeans på, på vejen hjem, på grund af manglende plads i kufferten🙂 Jeg håber, at du har haft nogle dejlige dage i Paris!

  2. Perfekt tusind tak for det🙂 skal jeg sige noget bestemt til ostemanden naar vi kommer? Har desvaerre ikke det store ordforraad paa fransk😦

    • Der er et par stykker af dem, der snakker engelsk, så bare snak det! De ved jo også, at du kommer forbi og henter en pakke, så de er forberedt🙂

  3. Efter lidt sprogforvirring og en masse forsøg på et noget gebrokkent fransk, gik det op for ostemanden (eller det vil sige hans søde kvindelige kollega) hvad jeg spurgte efter, og de fine glas er nu kommet sikkert med hjem – sammen med lidt lækkert ost:)
    Endnu engang mange tak – der ligger en lille hilsen herfra og venter på dig hos La Fermette (håber at du får nemmere ved at forklare hvad du kommer for at hente ;)).

    Rigtig god sommer🙂

    • Hej Nina,
      1000 tak for lakrids!!!! Jeg gumler løs allerede. Da jeg kom forbi ostemanden i eftermiddags, kunne jeg se, at det lige præcis var de to eneste, der ikke snakker engelsk, som var på arbejde🙂 Godt at du fik forklaret dig! Ostedamen sagde, at da du sagde, at navnet var Nina, vidste hun hvad det drejede sig om, og så grinede hun over sit mangelfulde engelsk!

      Rigtig, rigtig god sommer med youghurtglas og ost på bordet til dig også Nina!🙂

Skriv en kommentar

