PETERS FRANSKE KARRIERE

Jeg havde ikke lige regnet med, at jeg på min promenade i det super skønne vejr i søndags lige skulle rende ind i Lange Peter Madsen på et gadehjørne, og at han så ovenikøbet snakkede fransk. En stor bogstand var sat op på et gadehjørne, hvor en dame solgte bunkevis af nye bøger til priser, der ville kunne bremse selv en galloperende okse på et splitsekund. Og her lå han så “Lange Peter Madsen”, hvis format, farver og fine illustration var det, der fik mig til at stoppe op og sige til mig selv, at der nu var noget bekendt ved den bog, men at ét eller andet var forkert. For jeg havde da ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at det ville være muligt at oversætte Halfdan Rasmussens geniale børnerim til hvilket som helst sprog. Og selvfølgelig er det slet ikke det samme som den fantastiske originalversion, der sidder så dybt ankret i generationer af danske børn, at bogen uden tvivl, vil være at spore i en dna-analyse, men det er nu en meget sød bog på fransk alligevel. På fransk er Peter blevet til Pierrot, som er kælenavnet for Pierre – det tætteste man kan komme på Peter. Og så er efternavnet Madsen strøget, hvilket jo egentlig heller ikke rimer på noget som helst i det franske sprog. 1,5€ kostede bogen mig, og det var da et sjovt og overraskende fund, der gav ord på tanden til at få genlæst Halfdan Rasmussens skønne tosserier, men på dansk denne gang.
Lange Peter Madsen-Pierrot Le GrandLange Peter Madsen-Pierrot Le Grand-2ENGLISH RECAP: “TALL PETER”. I stumbled upon this children’s book, which is a true classic in Denmark, that I had no idea had been translated into French. The book is written in rhymes by the author Halfdan Rasmussen, who wrote so many cool books for children and adults. This one is about the boy Peter, who just wants to be big, but when he in an accident stretches out to become 4 meters tall, all he wants is to become small again. It will of course never be the same to re-read a book completely connected to your childhood in a different language, but it was a fun experience though, and the great illustrations are universal.

Skriv en kommentar

