HELT STILLE INDENI

Min helt, mit idol, min klippe, min elskede far er gået bort alt for tidligt, og jeg er så trist, at jeg slet ikke kan bære det. Min fars hjælpsomme ånd og solide faderlige skulder var det, der fik sat skub i bloggens eksistens. Jeg havde dengang lysten og ideen til bloggen, men tvivlede i den grad på mine skriftlige færdigheder på dansk efter at have boet mere end 20 år i Paris, hvor at skrive på dansk langt fra var hverdagskost. Min far var en ørn til skrivning og foreslog, at jeg sendte mine indlæg til ham til et faderligt eftersyn, inden jeg offentliggjorde dem på bloggen, hvis det kunne få mig til at føle mig bedre tilpas. Jeg tog selvfølgelig imod det søde tilbud, og dermed var vores hyggelige blogsamarbejde i gang. Mine første indlæg havde tusindvis af kommafejl og indskudte sætninger så lange som et ondt år, der gav min far åndenød, når han skulle læse dem. De lange indskudte sætninger hører stadig med på bloggen, men de er cirka en halv kilometer kortere end dem fra starten. Efter et stykke tid sagde min far, at jeg jo sagtens kunne selv, og at jeg jo egentlig ikke behøvede at sende dem til faderlig gennemlæsning mere. Men han syntes, at det var så hyggeligt at læse dem, at jeg egentlig godt måtte blive ved alligevel. Derfor blev vi ved med vores hyggelige samarbejde, som ikke resulterede i mange rettelser men de sødeste kommentarer og hjertevarmende komplimenter. Min søde, søde far er her ikke mere, men jeg synes ikke, at I skulle være uvidende om den kærlige og hjælpsomme ånd, der har våget over bloggen og mig. Jeg ved ikke hvornår, jeg vender tilbage på bloggen, for min sorg er så stor og tung, og skrivelysten befinder sig på det laveste blus. Det fine billede af lysene på Hotel d’Angleterre sendte min far til mig, aftenen inden han døde, og han vil altid lyse videre og stråle i mit hjerte.
Fars sidste billede ENGLISH RECAP: “IT’S SO QUIET”. My beloved dad has passed away, and my heart is sad and heavy with grief and pain. I’m not sure, when or if I’ll be back blogging, since it all seems so useless right now, and my dad is no longer there to encourage and comment on my blog writing, which meant the world to me. The photo is the last one, he sent to me of the Christmas lights on Hotel d’Angleterre in Copenhagen. My dad will continue to shine in my heart always.

34 thoughts on “HELT STILLE INDENI

  1. Jeg sidder med tårer i øjnene..
    Søde Mette, jeg kender dig slet ikke og heller ej kendte jeg din far. Men i løbet af kort tid er jeg blevet fortryllet af dine sjove og livagtige ord, fine billeder og hvad der synes som et dejligt liv.
    Derfor gør det også ondt at læse, at du har mistet din, hvad der lyder til, helt fantastiske far. Det er en ubærlig sorg, at miste nogen man holder af. En sorg som kun kan føles, har man selv været igennem den.
    Ord er så fattige i sådan en forfærdelig situation, og alle velmendte råd og hilsner, kan jo ikke bringe din far tilbage… Du står i en meget hård situation ligenu, og det bliver ikke nødvendigvis gradvist bedre.. Jeg håber du har tid og plads til at blive i sorgen og omfavne den. For det er sådan, den med tiden bliver lettere at leve med. Og husk, selvom din far er gået bort, lever han stadig videre i en masse minder, og ikke mindst, lever han stadig videre via dig.

    De bedste hilsner,
    Elena Leah

    • Kære Elena,
      dine forstående og medfølende ord tog jeg kærligt til mig. Det var så smukt og rigtigt sagt det med at blive i sorgen og omfavne den, for at den med tiden bliver lettere at leve med. Jeg bliver så rørt, at tårene triller ned ad mine kinder, hver gang jeg mærker den utrolige omsorg, folk viser over for mig. Sorg og omsorg er tæt forbundet. Tusind tak Elena for de kloge ord, som hjælper mig på vej, og som jeg ikke vil glemme.
      Kærlig hilsen

      Mette

      • Jeg må tilstå og fortælle, at jeg kom helt fra din blog, da der blev så stille her. Jeg vidste slet ikke, før nu, at du havde svarede – Dit svar varmer, for jeg kan læse, at min besked har haft den effekt, jeg håbede.

        Sorg og omsorg er bestemt tæt forbundet, på mange måder. Jeg har desuden flere gange undervejs tænkt på at række ud og skrive en mail. Tilbyde min hjælp. Nogle gange kan det hjælpe at snakke med en fremmed, som lytter ører. Det ville måske fremstå lidt creepy (hvorfor jeg lod være), hvis det ikke var fordi jeg er psykolog (om 2 mnd.). Men tilbage til den her forbindelse mellem sorg og omsorg. Måske er det slet ikke dig, men jeg har gennem mange oplevet, at sorggrupper og samtaler med én, som er uddannet i at lytte, kan være rigtig godt for sorgprocessen. Det er meget forskelligt, hvor naturligt det lige falder én og hvornår i processen man føler det er tid.. eller om man overhovedet gør.. men nu er et frø lagt ud, og så kan det være, du vil prøve at så det en dag.

        Ser frem til mange flere farverige og skønne oplæg om dejlige Paris. Min billet er forresten bestilt (hvis du kan huske min første besked her på bloggen).

        Med ønsket om at forår er på vej,
        Kærligst, Elena Leah

      • Kære Elena Leah,
        du er altså bare fantastisk og betænksom. Der er slet ingen fare for, at jeg ville have fundet det creepy, hvis du havde skrevet til mig, men jeg forstår godt, hvad du mener. Man kan være bange for at trænge sig på. Der er altid en vis berøringsangst, når folk står lige der midt i en overvældende sorg, og man ikke hører med til den nærmeste familie eller vennekreds, for man ved ikke hvordan folk vil reagere. Men du vil altid være velkommen Elena Leah! Tusind tak for de gode råd med hensyn til bearbejdelsen af sorgen, de er gode at have, hvis jeg føler, at jeg får behov for hjælp fra en ekstern lytter.
        Hvor lyder det imponerende, spændende og dejligt, at du er færdiguddannet som psykolog om to måneder. Det fortjener du i den grad at fejre med en skøn parisertur. Jeg håber for os begge, at foråret til den tid vil omfavne os med alt muligt godt og positivt. Jeg skal også lige have gjort noget ved de øko-tips, som jeg tidligere har lovet dig.

        Kærlige hilsner

        Mette

  2. Sødeste “Mette-pige” som din far altid omtalte dig. Det er så smukt skrevet og synes det er et fantastisk sidste billede han har sendt dig. Han delte jo alt du skrev på bloggen men kan jo desværre ikke dele dette, så jeg synes du skulle dele det på hans væg, da alle hans venner vil elske at læse dette smukke indlæg.
    Jeg føler din sorg og jeg sidder selv og græder over din kære fader, som var et helt fantastisk menneske. Det er helt uforståeligt, at han ikke er her længere. Onsdag efter onsdag, når han var til gymnastik med de gamle drenge og med mig som underviser, så skulle han efter timen lige opdaterer mig om hans datters liv i Paris. Han var SÅ stolt af sin “Mette-pige” og han var ikke til at skyde igennem når han meldte afbud med begrundelsen om, at han skulle ned til Paris….
    Når vi mødes til gymnastik på onsdag vil det være uden vores kære formand og vi vil starte med et minuts stilhed hvor vi sammen vil mindes ham. Det bliver en meget svær gymnastiksæson uden din faders sjove kommentarer til næsten hver eneste øvelse…han vil blive meget savnet blandt alle i motionsforeningen.
    Hils mor og Thomas mange gange.

    • Kæreste Mette,
      det er så sødt af dig, at dele dine rare minder om min far med mig. Du har kendt ham rigtig længe, så jeg ved, at du må have mange gode minder fra gymnastik og sportens verden. Det betyder så utroligt meget for mig at høre fra alle de søde mennesker, som han har holdt af, og som har holdt af ham. Andres gode og sjove minder varmer lige dér, hvor det gør så ondt. Min far holdt meget af dig Mette, og gymnastikken med dig som sin værdsatte underviser og samværet med de “gamle drenge” og din far var helt klart noget han satte pris på, og som jeg ofte hørte om. Det er så rørende, at I holdt et minuts stilhed for min far, som hvis han kunne, sikkert ville være kommet med en typisk sjov kommentar for at muntre jer lidt op. Det er rart at tænke på, at min far var omgivet af søde og kærlige mennesker som dig Mette, som bærer videre på gode minder.

      Kærlig hilsen

      Mette

  3. Jeg sidder med en kæmpe klump i halsen, hvor er det dog frygtelig sørgeligt og smukt på samme tid! Jeg er så ked af det på dine og din families vegne – der er intet værre end at miste dem, man holder af. Det gør så umådelig ondt! Man siger at tiden læger alle sorg, og det tror jeg på – det er noget så vigtigt at give sig selv tiden til at komme sig!
    Det lyder som en rigtig smuk afsked, din far fik, og sådanne en har alle fortjent. Himlen er blivet en stjerne rigere, men mindet om din far vil altid være at finde på jorden hos dig!
    Ønsker dig alt muligt held og lykke! Samtidig ønsker jeg dig en rigtig glædelig jul, selvom der stadig er en måned til.

    Mange hilsner Mie

    • Søde, søde Mie,
      tusind, tusind tak for dine kære ord. Tid skal der til, for at sorgen på et tidspunkt bliver mindre tung at bære på, men det hjælper rigtig meget at læse de medfølende og inderlige kommentarer. Jeg håber, at din jul var hyggelig og hjertevarm, og at du er kommet godt ind i det nye år, og at 2015 vil blive et spændende, sjovt og helt igennem dejligt år!

      Kærlig hilsen

      Mette

  4. Kære Mette
    Ganske som Elena sidder jeg med tårer i øjnene. Det gør mig usigeligt ondt at høre, at du har mistet din far, og det er svært at finde ord, der kan lindre din store sorg. Det er ufatteligt hårdt at miste dem der står ens hjerte nært. Din dejlige og varme beskrivelse af din far, vidner om tætte og givende bånd mellem din far og dig. Der kommer en hård tid, hvor sorg og savn skal finde sin plads i dig. Giv dig tid til blot at være.
    Jeg har altid nydt at læse dine skønne indlæg på bloggen, og jeg synes du skriver fantastisk. Jeg håber, at du på et tidspunkt igen får lyst til at dele stort og småt. Men giv dig selv ro og tid.

    De varmeste hilsner og tanker
    Jane

    • Kære Jane,
      det er utroligt sødt skrevet, og jeg kan ikke takke dig nok for de forstående ord. Du har altid været en guldklump til at skrive fine kommentarer og hjertevarmende mails til mig. Det er rart at vide, at du er derude, og at du også vil være der, når jeg snarligt vender tilbage til bloggen igen.
      Knus fra mig til dig.

      Mette

      • Hej Mette. Dejligt at ” høre din stemme” igen. Jeg glæder mig til du vender tilbage. Knus Jane

      • Hej Jane,
        jeg bliver altid så glad af dine kommentarer. Jeg glæder mig til igen at dele ud af pariserhistorier og igen høre fra dig.
        Knus

        Mette

  5. Kæreste Mette. Det var med stor sorg, at jeg læste din mors opdatering i går og nu din. Slet ikke til at fatte og helt igennem uretfærdigt. Tæppet bliver pludselig trukket væk uden varsel og I skal nu finde ud af at fylde et stort hul i hverdagen. Himlen er med din far blevet en stor stjerne rigere. Varmest tanker til dig, din mor og Thomas. Knus Mette

    • Åh Mette, det var dejligt at høre fra dig. Tak for de søde ord. Jeg tænkte straks tilbage på den sorgløse venindetid, hvor vi hed Mette G og Mette P, og hvor man for intet i verden ville kunne forestille sig, at min far én dag skulle dø så tidligt og pludseligt. Det var en gylden tid, som har efterladt mange minder om min far og om vores “venindeskab”. Det er rart at tænke tilbage på.
      Knus

      Mette

  6. Kære Mette. En sorgens dag er kommet og en stor personlighed er rejst videre!
    Jeg havde stor fornøjelse af at arbejde sammen med din far i mange år i DIF. Han var et helt igennem en meget hjertelig person, glad, hjælpsom person, vittig og altid i godt humør. Det er en meget trist dag i dag at have fået at vide at han ikke er mere her hos os på jorden. Mine tanker går til dig og din familie og selvfølgelig jeres kære mor IngeMai, som din far altid talte om med stor affektion. Han vil blive savnet men ej glemt. Han er oppe i stjernerne og kigger ned på os her på jorden. Han havde mange trofast følgere på hans egen side, hvor han med stor iver beskrev hans hverdag om stort og småt. Det er jeg sikker på at der er mange der vil sige at hans daglige smil og opfordring vil blive savnet. Husk på hinanden også nu hvor det bliver svært. Knus fra Susanne Klein Nielsen.

    • Kære Susanne,
      jeg er så glad for, at du følger min blog. Du har været én af mine fars meget påskønnede kollegaer, og det er umådeligt rart at have kontakt til de mennesker, som min far holdt af, og som har gode minder om ham. Jeg ved, at I har haft et rart samarbejde i DIF, og jeg tvivler slet ikke på, at I også har haft det sjovt. Min far var jo arbejdsom, men i den grad også fuld af fis. Tusind tak Susanne for de flotte ord om min far og for de omsorgsfulde ord til mig og min familie.

      Knus

      Mette

  7. Kære Mette
    Det gør mig så ondt at høre, at du har mistet din far. Du skal selvfølgelig holde en pause her midt i din dybe sorg, men du skal også vide, at din blok er en kilde til glæde i min hverdag, så derfor vil jeg også se frem til den dag, hvor du får lyst og overskud til at skrive igen.

    • Kære Jette,
      det er meget sødt sagt af dig, og det er betryggende at vide, at jeg har været med til at sprede glæde i din hverdag. Det vil jeg meget gerne gøre igen. Jeg vender tilbage til bloggen om kort tid.

      Varme hilsner

      Mette

  8. Kæreste Mette. Jeg har lyst din mors indlæg på Facebook, og jeg kommenterede det straks. Det gør mig så ondt med din far, han var et pragtfuldt menneske. Godt nok har jeg ikke været meget sammen med dine forældre i mange år, men jeg har fulgt dem på Facebook. Og jeg har set, at de begge er/var nogle skønne, positive mennesker. De skrev altid om hvor godt de havde det både i hverdagen og på deres ferier. Meget livsglade og livskloge mennesker. Verden er blevet et fattigere sted uden din far. Jeg mistede selv min far for 7 år siden, så jeg ved, hvor smertefuldt det er. Men jeg vil skrive til dig, som jeg skrev til din mor. Tænk på alle de gode stunder, I har haft sammen og var taknemmelig for den tid. Jeg håber, at du, Thomas og din mor kan støtte hinanden i den svære tid.
    De kærligste hilsner fra din gamle barnepige Yvonne😓

    • Kæreste Yvonne,
      du, som selv har mistet din far, ved hvor svært det er at komme sig over sorgen. Lige meget hvor voksen man er, vil en datter altid være sin fars lille pige, og det er helt utroligt svært ikke længere at være det, og ikke længere at have sin beskyttende og forstående klippe at holde sig til. Savnet er enormt.
      Det var utroligt rart at se dig til begravelsen Yvonne. Du var min elskede barnepige, og at du også var der til begravelsen, berørt af min fars død og med søde forstående ord til mig, viser hvor fantastisk en person du er.

      Mange kærlige hilsner fra
      din Mette.

  9. Kære Mette, Det er et utrolig smukt indlæg, som du her har skrevet, og din far ville elske hvert et ord. Han vidste, hvor højt du elskede ham, og han var så uendelig stolt over dig. Du var hans Mette-mus, hans lille elskede pige, som han altid fortalte stolt om, når jeg mødte ham. Det er så uretfærdigt og ganske sørgeligt, at John ikke er blandt os længere. Han vil være meget savnet i hele min familie, som alle holdt så uendeligt meget af dine far. Jeg kommer forbi og krammer dig sammen med mor tirsdag formiddag. Mange kærlige tanker og knus Helle

    • Kære Helle-mus,
      det betød utroligt meget for mig, at du kom forbi med din mor og gav os et knus inden begravelsen. Det styrkede og varmede at være omgivet af jer, som har betydet så meget for min far og os. Jeg ved, at I alle, har holdt utroligt meget af min far, og at han har holdt lige så meget af jer. Han har efterladt et kæmpe savn og en stor sorg, men jeg ved, at mindet om ham er så stort og stærkt, at han vil være hos os alle for altid.

      Knus og kram

      Mette

    • Et stort og varmt knus til dig også Christina. Dine mails har betydet utroligt meget for mig og har virket som en støtte på min vej igennem sorgen.

      Mette

  10. Kære Mette,
    Hvor er jeg ked af at læse dette.
    Håber og tror, at du senere vil finde styrke ved at tænke på, hvor priviligeret I har været ved at have hinanden så tæt trods den fysiske afstand.
    De bedste tanker
    Camilla

    • Kære Camilla,
      tak for de søde ord. Du har ret, for selvom sorgen stadig er meget stor, føler jeg mig i den grad priviligeret over at have haft et så tæt og godt forhold til min far. Når savnet med tiden bliver lettere at leve med, vil jeg kunne se tilbage og glæde mig over alle de gode minder og stadig mærke de stærke bånd, der var imellem os.

      De kærligste hilsner
      Mette

    • Kære Tina,
      det er sødt af dig lige at sende en hilsen, for at høre om jeg har det godt. Det går efterhånden bedre, selvom sorgen og savnet ikke rigtig slipper sit tag, men jeg ved, at med tiden vil det selvfølgelig blive nemmere at leve med. Jeg vender snart tilbage til bloggen. Jeg håber, at kunne bringe lidt forårsstemning, som vi vist alle kunne trænge til i denne kolde og solmanglende tid. Og hvorfor ikke også nogle lækre kager???
      Jeg håber også, at du har det godt Tina.

      Kærlig hilsen

      Mette

  11. Kære Mette, håber du har det godt, og at du stille og roligt vænner dig til savnet-saver meget din blog og dine skønne ord om alverdens ting. Du har givet mig mange gode ferier i Paris

    • Kære Anette,
      det går langsomt fremad, selvom det er umådelig svært at vænne sig til, at min far ikke længere er her. Jeg savner ham vanvittigt meget.
      Hvor er det bare dejligt at høre, at jeg har været med til, at dine ferier i Paris er blevet gode, og at du savner min blog. Det skal du have den varmeste tak for. Jeg vender meget snart tilbage til bloggen med nyt om alt muligt.
      Ha’ det godt så længe.
      K.h.
      Mette

  12. ….så forsvandt der 2 timer…
    Jeg har været helt væk i din skønne og inspirerende Paris/blog/univers, og tiden er fløjet afsted.
    Jeg kendte ikke Mettes Paris for 3 timer siden.
    Skal til Paris igen om lidt, for 5 gang – og manglede lidt inspiration. Fandt ved et tilfælde din blog på google – og nu er adressen gemt, så jeg igen og igen kan vende tilbage til fantastiske tips om skønhed, shopping, kulinariske oplevelser og en blog der oser af god karma – takket være dig!
    Kan se det er noget tid siden, at du har fundet overskuddet til at blogge, det er forståeligt! Håber du genoptager dine dejlige skriverier.

    Herved en kærlig hilsen og ydmygt tak – Louise

    • Nej, hvor er det bare sødt skrevet af dig Louise. Tusind tak. Hvor er jeg glad for, at du lige dumpede ind på min blog ved et tilfælde. Jeg ved ikke, om du allerede er i Paris, men jeg håber, at du får en helt vidunderlig parisertur. Skriv endelig, hvis der er noget, du lige leder efter eller vil høre nærmere om, for så står jeg parat med lidt pariserhjælp. Jeg regner med at være tilbage med nye blogskriverier indenfor en uges tid.

      Kærlig hilsen

      Mette

Skriv en kommentar

