ET VARMT TAK OG LIDT AT VARME SIG PÅ

Jeg er meget, meget overvældet over de søde og omsorgsfulde kommentarer, I har skrevet til mig her på bloggen og på facebook, både da min far døde, og også nu, da jeg er vendt tilbage på bloggen efter en meget lang pause. Det har været utroligt rørende at læse, og det har virkelig varmet mit hjerte. Jeg er sikker på, at med al den opbakning, I har givet mig, vil foråret helt sikkert vise sig meget snart. Hvis foråret viser sig her i byen først, vil jeg selvfølgelig bringe det videre til jer via bloggen. Skal vi ikke sige, at det er en aftale? Så inden foråret kommer susende, får I lige noget at varme jer på i form af én af de nemmeste supper, der findes, og som jeg har lavet mange gange i løbet af vinteren. Den er lavet på én af mine underjordiske yndlinge, den skrumpehoved lignende rodfrugt knoldselleriet, der på fransk bærer navnet “Céleri-rave”. Opskriften er ikke fransk, men kommer fra en opskriftsbog, min mor forærede mig flere år tilbage, og som hedder “Økologisk køkken året rundt” af engelske Liz Franklin. Men lidt fransk blev min alligevel, da alle ingredienserne er købt hos min yndlingsgrønthandler i rue du Nil. Det bliver den mest fløjlsbløde og lækre suppe, og den tager vitterlig ingen tid at lave. Ifølge opskriften hører det til, at man også laver ostesticks som tilbehør, men jeg spiser nu bare lækkert friskbagt brød til. Hvis I ikke vil have den lige så tyk i konsistensen som min på billedet, skal der bare spædes op med mere grøntsagsbouillon. Jeg synes i øvrigt , at det klæder knolden gevaldigt, når man får den med lidt grønt på toppen. Den ser ikke helt så dyster ud vel?
SellerisuppeKnoldselleri-Céleri-raveSELLERISUPPE
(Til 4 personer)
1 løg, hakket
3 spsk olivenolie
1 liter grøntsagsbouillon
1 knoldselleri, skrællet og skåret i mindre stykker
1 lille bundt frisk timian, gem et par kviste til pynt
Salt & peber

Varm olien op i en stor gryde, tilsæt løget og svits det i 4-5 minutter under omrøring, eller til løgene bliver klare. Tilsæt selleri og svits videre i 3-4 minutter, stadig under omrøring. Tilsæt grøntsagsbouillon og timian. Lad det småkoge til sellerien er mør – cirka 25 minutter!

Fjern timiankvistene og blend suppen, til den er helt glat i konsistensen. Varm suppen langsomt op igen og smag til med salt og peber. Kom suppen på skåle, pynt med lidt frisk timian og server!

Bon appétit!

ENGLISH RECAP: “HOW TO STAY WARM”. It’s not quite spring yet, but I know from all the support and kindness, that people have shown me since my father died, and also when I returned to the blog, that it must be just around the corner. In the meantime, one can stay warm and enjoy a delicious soup, like for example the one on the photos, that I’ve made several times this winter, made out of one of my favourite “underground” veggies: The Celery root.

 

4 thoughts on “ET VARMT TAK OG LIDT AT VARME SIG PÅ

  1. Hej Mette; dejligt du er tilbage🙂 Jeg er en af de mange der er vild med Paris (og andre egne af Frankrig; bl.a. Provence), så jeg følger godt med på din blog og glæder mig over dine indlæg. Jeg kommer ikke til Paris så ofte, som jeg gerne vil, og jeg tænkte om du måske kunne anbefale en fransk hjemmeside (et fransk apotek f.eks.) hvor man kan bestille de franske herligheder som f.eks. Embryolisse og andre, og få disse sendt hjem til DK. På forhånd tak.

  2. Hej Birgitte,
    det er skønt at høre, at du følger bloggen, og at du via den kan få en lille portion af Paris, når du nu ikke kan komme til byen, så ofte du har lyst. Du kan købe franske apoteksgodter på easyparapharmacie.com. Deres priser er lidt højere end City-Pharma, som jeg evig og altid snakker om på bloggen, men der er stadig virkelig mange penge at spare. Forsendelsen er faktisk også rimelig, da det vist er lige under 10€ for at få en pakke på et kilo tilsendt. Læg også mærke til, at prisen på Embryolisses kultcreme falder til 10€ stykket, så snart du køber to stk. Jeg håber, at du kan bruge oplysningerne. Jeg har ikke selv handlet på easyparapharmacie, da jeg jo altid går i City-Pharma, men vend endelig tilbage og fortæl, hvordan det er gået. Jeg er sikker på, at også andre læsere hér på bloggen vil være glade for at høre nærmere om det.
    Ha’ en rigtig hyggelig søndag🙂

    Mange hilsner
    Mette

  3. Kære Mette
    Jeg lavede den dejlige suppe til mine skønne dagplejebørn i formiddag, og de elskede den🙂 Hver en dråbe blev nydt imens jeg fortalte dem om Paris (de forstod selvfølgelig ikke så meget), men tak fordi du bringer din vidunderlige Pariser stemning hjem til os i kolde DK. Vi spiser ofte suppe i dagplejen efter vores daglige tur i skoven. Små røde kinder, og øjne fuld af liv og sult, er en kæmpe gave som de små børn giver mig hver dag – og som jeg her vil dele med dig.
    Vi holder øje med nye Parisiske supperopskrifter, og alt det andet du skriver om.
    Mange hilsner fra Caroline i Helsingør

    • Kære Caroline,
      hvor er det skønt at høre, at suppen er faldet i god jord, eller skal vi sige i gode maver🙂 Du kan virkelig være stolt af dine dagplejebørn, som vil spise suppe og så ovenikøbet med knoldselleri – bravo til dig og ungerne!!!!
      Ha’ en rigtig hyggelig eftermiddag.

      Mange pariser-hilsner

      Mette

Skriv en kommentar

