PIERO FORNASETTI

Hvis I er i Paris lige nu, eller bare inden den 11. juni, kan jeg på det glohedeste anbefale et lille besøg på museet “Musée des Arts Décoratifs”, der huser en fantastisk udstilling med den italienske kunstner/dekoratør Piero Fornasetti. Det sjove er, at jeg indtil i går, hvor jeg så udstillingen, slet ikke brød mig særligt meget om Fornasetti, og slet ikke kunne se, hvorfor folk gik i spåner over hans dekorerede tallerkner og andre porcelænsting, som jeg hyppigt stødte på i boligmagasiner og i enkelte forretninger. Jeg synes, at det var overpyntet, at det rent ud sagt grænsede til dårlig smag og ovenikøbet kostede en bondegård. Heldigvis kom jeg på helt andre tanker, da jeg i går tullede rundt i halvanden time i Fornasettis fine, sjove, finurlige, underfundige og overraskende univers og blev belært, at der findes god dårlig smag. Jeg tror, at hvis man skal værdsætte Fornasetti og forstå, hvad manden havde gang i, skal man ikke bare stå og glo på en dum tallerken i en forretning, som jeg gjorde, men simpelthen springe på hovedet ned i hans arbejde og få sig en ordentlig dukkert, for Fornasetti skal opleves integralt. Manden havde rent ud sagt tegnekløe, for ikke én dagligdagsgenstand har kunnet undvige hans trang til at gøre denne mere levende, mindre kedelig og til andet end bare en genstand, og det gjorde han med en god portion humor, skørhed og talent. Alt fra askebægre, borde, stole, slips, gulvtæpper, paraplystandere, cykler, tapet,  – you name it! – har han “pyntet” på. At se hele rum, hvor alt fra gulv til loft er kreeret af Fornasetti, er virkelig en oplevelse. Jeg gad godt vide, hvordan han var som barn, og om der var én eneste væg eller genstand i hans barndomshjem, han ikke havde pyntet på, eller om man ville finde fantasifulde tegninger på undersiden af hans forældres borde og stole. En ting er jeg dog stadig sikker på, og det er, at jeg stadig ikke drømmer om Fornasetti-ting til mit hjem, men jeg vil til hver en tid tage på Fornasetti-udstilling og boltre mig i hans univers. Nå, ja, jeg ville da heller ikke have noget imod at cykle rundt i Paris på én af de fine cykler med fin gammel lædersaddel. Mine billeder giver desværre kun et lille og meget enkelt indblik i udstillingen, så il selv derhen og få én på oplevelsen. Læs mere om Fornasetti og udstillingen lige her)
Piero Fornasetti-Musée des Arts Décoratifs
Piero Fornasetti-Musée des Arts Décoratifs-2
Piero Fornasetti-Musée des Arts Décoratifs-3
Piero Fornasetti-Musée des Arts Décoratifs-4
Piero Fornasetti-Musée des Arts Décoratifs-5
MUSEE DES ARTS DECORATIFS
107-111, rue de Rivoli
1. arrondissement
Métro: Louvre-Rivoli
Åbningstider/Opening hours: Tirsdag(Tues) – Søndag(Sun) 11.00 – 18.00. Torsdag(Thurs) 11.00-21.00 – gælder kun for de midlertidige udstillinger!

ENGLISH RECAP: PIERO FORNASETTI. Until I saw the fantastic exhibit with the Italian artist and decorator Piero Fornasetti yesterday, I actually didn’t really like his things and never quite understood why people went bezerk over his plates and other porcelain things, that I often stumbled upon in interior magazines and in shops. I thought, that it was a bit too much, and I considered it pretty much as bad taste. But after having spent an afternoon completely absorbed in his incredible, funny, crazy and talented work, I now get the whole idea of the artist and what he was doing, and I learned what good bad taste can sometimes be. I still don’t dream about Fornasetti things for my appartment, but I would at any given time go and se another Fornasetti exhibit. My photos only show a small and very simple view of the exhibit, so go, go, go see it for yourselves. It’s on til June 11th. Read more about it right here.

Skriv en kommentar

