NYE GLUGGER

Jeg har fået ny og nyttig øjenpynt, hvilket slet ikke var planlagt, men blev en sideeffekt af et visit hos en øjenlæge med totalt gak i låget. Jeg var hos øjenlægen, fordi jeg ikke producerer nok tårer, hvilket absolut ikke er noget problem, når der skal grædes, for så strømmer tårerne ud, men på dagligt vis fungerer det ikke optimalt. Det medfører et til tider meget sløret syn, sådan lidt som at kigge ud ad en forrude, der er blevet pudset med mayonnaise. Det er møg irriterende! Doktor “Gak i låget” havde travlt – meget travlt – og snakkede med en hastighed, der fik mig til at føle, at tiden var forskudt imellem hende og mig. Alt imens hun speedsnakkede i en konstant strøm, var fuldstændig målløs over min ring (Den I ved nok!), og jeg blev formanet om at være påpasselig med ikke at ramme forbipasserende på gaden i øjet med den, blev jeg kommanderet rundt i det mørke lokale fra det ene apparat til det andet, som skulle inspicere mine øjne nærmere. I al hast blev jeg derefter sendt ind i et tilstødende og endnu mørkere lokale, hvor en mand med meget langt hår sad bag endnu et apparat, der lige skulle checke min nethinde. Jeg undrede mig lidt over, hvordan hans hår kunne vokse sig så langt i det bælgmørke. I de i alt 7 1/2 minut, jeg spurtede rundt hos Fru Gak og Hr Dracula, havde jeg fået så meget information, at det først var, da jeg igen stod ude på gaden i lyset, at bevidstheden begyndte at få styr på det hele, og at jeg i højre hånd havde tre papirer, der vidnede om mit besøg. Et af papirerne var en recept til apoteket på en behandling for mayonnaise-øjne, et andet bar navnet på en allergolog, som Dr Gak mente, jeg burde aflægge et besøg, da jeg åbenbart har noget allergi. Jeg husker svagt noget om, at hun snakkede om støvmider i øjenvipperene, men jeg håber, at det er noget, jeg har misforstået, for det lyder altså bare for klamt. Det tredie papir var til optikeren med de tal, han ville få brug for, for at fabrikere de læsebriller, jeg nu ikke længere vil kunne leve uden. Ti minutter senere stod jeg på apoteket, hvor der skulle hele tre kyndige apoteksansatte til for at dechifrere recepten, der rent umiddelbart så ud til at være skrevet på sanskrit. Den éne sagde til mig, at hun havde set meget, når det kom til lægelige kragetæer, men at dette var det værste, hun havde set i 20 års karriere, og at hun skulle gætte sig til størstedelen af det skrevne. Derefter gik jeg til optikeren for at få lavet briller, og den søde optiker informerede mig om, at min ekstra sygesikring sagtens kunne dække et par solbriller også. Næsten alle franskmænd betaler til en ekstra sygesikring, en såkaldt Mutuelle, for selvom den almindelige sygesikring er god, er den ikke lige så god som den danske. Langt de fleste har en ekstra sygesikring via deres arbejde, hvor arbejdsgiveren betaler halvdelen, og hvor hele familien kan være med på. Jeg er med på min kærestes. Ergo har jeg nu fået nye briller og solbriller for nul og niks. Min kæreste siger, at jeg ligner en rockstjerne, når jeg har mine solbriller på, og det kan jeg egentlig sagtens leve med. Jeg tror bare, at det er de færreste rockstjerner, der render rundt i parker og brækker blomstrende kirsebærgrene af for at sætte dem i youghurtglas.
Briller-Solbriller

ENGLISH RECAP: “NEW GOGGLES”. To cut a very long story short, I just got reading glasses and a new pair of sunnies after having paid a visit to a completely mad ophthalmologist. I went to see, what I soon found out to be a crazy and speedtalking eye doctor, because my eyes’ tear production is not sufficiant, which gives me a vision as if I was looking through a windshield wiped with mayonnaise. Not cool at all. After the 7 1/2 minutes consultation, which meant running around and sticking my head into various machines for eye checks, getting a lot of confusing information with the speed of light from the doctor and paying a visit to her collegue in the dark next door to have the retina checked as well, I ended up with a prescription for a cure for my mayonnaise eyes, I found out that I needed reading glasses and apparently suffered from some allergy as well. The cool thing though was that my opticician informed me, that my extra health insurance would largely cover my reading glasses and a pair of sunnies too. My boyfriend thinks I look like a rockstar, when I wear my sunnies, but how many rockstars run around in parks and break off blossoming cherry tree branches to put them in pretty little yogurt glasses?

7 thoughts on “NYE GLUGGER

Skriv en kommentar

