GEDEN & LYREN

Det er ikke en fabel, I skal have i dag, selvom overskriften umiddelbart lugter lidt af La Fontaines skriverier, men derimod et godt råd fra min søde nabo og ostemand. Det hele startede med, at jeg engang forklarede ham, at jeg syntes, at det var noget så irrriterende, at gedeost var så besværlig at lave pæne skiver eller tern af. De cremede af dem hang fast i kniven eller blev trykket flade, og de tørre/faste af dem brækkede af i halve skiver. Han kiggede bare smilende på mig, og sagde, at jeg da bare skulle bruge en foie gras-lyre. Det hedder dette simple køkkenredskab selvfølgelig ikke på dansk – jeg ved faktisk ikke, hvad sådan en fætter hedder på dansk – men den franske betegnelse passer mig fint, da det unægteligt ligner en primitiv lyre med en enkelt streng. Det viste sig, at jeg havde sådan én liggende, men selvfølgelig aldrig havde overvejet at skære andet end foie gras med den. Siden jeg fik dette gode råd, kører det som smurt, når gedeosten skal skæres pænt, og jeg kan kun anbefale, at I anskaffer jer en “lyre” også. Det gode ved lyren er samtidig, at man kan skære helt tynde skiver, hvilket er umuligt med en kniv. Min lyre fik jeg engang gratis, da jeg købte en blok foie gras, men hvis I gæster Paris, kan I snildt købe en lignende og bedre hos La Bovida, der er én af de mange fristende køkkenforretninger tæt på Les Halles. La Bovidas lyre koster 7,9 €, og I kan se den her.
Gedeost
Gedeost-Foie gras lyreENGLISH RECAP: “THE GOAT AND THE LYRE”.
You’re not getting a fable today, even though todays’ title has a La Fontaine touch to it. It is simply, that the kithen tool on photo two, is what the French calls a lyre for foie gras – obviously because it looks like a primitive version of the music instrument the lyre. My neighbour and cheese shop owner once taught me, that it is the best tool for cutting goat cheese, that normally has a tendency to cling annoyingly to the knife or simply fall apart, when all you wanted was neat slices or cubes. And it works brilliantly, and you can even make very thin slices, which is impossible with a knife. If you dont’ have one already, and you’re in Paris, you can get a good one – and much nicer than mine on the photo – at La Bovida, which is one of the tempting kitchen tools stores near Les Halles. The “Lyre” from Bovida is 7,9€, and you can see it here.

Skriv en kommentar

