FRANSKE MAKRONER & VINTAGE TRIFLI

Jeg er på et lille visit i Danmark, og selvom vejret ikke ligefrem har pralet med sine solfremkaldende talenter det meste af tiden, så er det nu ovenud skønt at være hjemme, og at være omkranset af alt det grønne. Jeg har taget lidt sprødt og godt med fra Frankrig i form af de ultra lækre mandelmakroner “Les Macarons de Joyeuse”, som er en yderst velsmagende lille delikatesse, som kan nydes naturel, og selvom jeg ikke selv drikker kaffe, tror jeg, at kaffedrikkere vil nyde sådan en fiks lille makron til en kop espresso. Man kan selvfølgelig også bruge dem til desserter, hvilket jeg har gjort, sammen med en ingrediens, der lige siden jeg var barn, har forårsaget jubel-kolbøtter i min mave. Det drejer sig suverænt om rabarber. Nøj, hvor har jeg mange barndomsminder om min mors rabarbertærte og rabarbertrifli, og jeg husker, som var det i går, når min morfar helt fortroligt sagde: “Mette, der er rabarbertærte til dessert”, for han vidste, hvor godt jeg kunne lide rabarber. I dag er jeg stadig fuldstændig ellevild med rabarber, de er  bare ikke helt så nemme at få fingrene i, i Paris, og bagere og konditorer er ikke så rabarberproduktive/kreative som i Danmark. I øvrigt smager danske rabarber bare bedre, synes jeg! Forleden dag gik min mor i gemmerne og fandt den gamle opskrift på rabarbertrifli frem. Opskriften er fra” Desserter fra Brugsen” fra 1982. Jeg synes, at I skal have opskriften, for den holder absolut stadig kadencen. Den eneste forskel fra opskriften er, at jeg har brugt franske mandelmakroner, og i stedet for at lave triflien i en skål, har jeg portionsanrettet den i franske youghurtglas. Hvis I skulle lede efter makronerne i Paris, er de lettest at finde hos La Grande Epicerie eller Lafayette Gourmet.
Les macarons de JoyeuseLes macarons de Joyeuse-2Les macarons de Joyeuse-RabarbertrifliRABARBERTRIFLI
(Til ca. 4-5 personer)

½ kg rabarber ( 4-5 mellemstore stilke)

100 g ( ca 1 dl sukker)

50 g makroner

½ dl portvin

2 æggeblommer

2 spsk. sukker

¼ l piskefløde

25 g smuttede, hakkede mandler

Rabarberne skæres i ca. 2 cm lange stykker. Rabarber og sukker kommes i en gryde og koges ved svag varme, til rabarberne er møre, men ikke kogt ud. Makronerne knuses groft og kommes i en skål. Portvin hældes over. Rabarberkompotten hældes over makronerne og afkøles. Æggeblommer og sukker piskes. Fløden piskes stiv og vendes i æggemassen. Cremen fordeles over rabarberne og mandlerne drysses over.

ENGLISH RECAP: MACAROONS & RHUBARB.
The crispy little almond macaroons “Les Macarons de Joyeuse” is a true delight, that can be enjoyed on its own with a good cup of coffee, but can easily be used in dessert making as well. On the pics is one of my favourite childhood desserts: A rhubarb trifle. Instead of making a big bowl, I made individual ones in pretty little French youghurt glasses, where the macaroons are hiding underneath the layer of rhubarb. You’ll easily find the macaroons in Paris at La Grande Epicerie or Lafayette Gourmet.

2 thoughts on “FRANSKE MAKRONER & VINTAGE TRIFLI

Skriv en kommentar

