FONDATION CARTIER & CONGO

Jeg så den virkelig flotte udstilling “Beauté Congo” på det altid inspirerende museum Fondation Cartier i går, og jeg skynder mig at anbefale den til jer, som jeg ved er i Paris lige nu. Den varer dog lige til den 15. november, så jer med pariserplaner til efteråret kan også nå at se den. Det er en helt igennem fin, farverig, smuk og også fornøjelig udstilling med kunst fra Den Demokratiske Republik Congo fra 1926 til nutid. Der er malerier, modelbyer, fotos, akvareller og afrikansk underlægningsmusik, og det er som altid på Fondation Cartier meget gennemført og samtidig en nydelse at se udstillinger i denne skønne og transparente glasbygning tegnet af Jean Nouvel. Selv kunne jeg ikke stå for billederne fra 70’erne lavet af kunstneren Moke (foto 1 & 2), der var fuld af charme. Og jeg blev fuldstændig betaget af de fine farver og motiver i alle de skønne malerier og akvareller af forskellige kunstnere lavet i tidsperioden fra 1920’erne til 50’erne. De var simpelthen så smukke, at jeg ville eje dem alle sammen. Billederne er taget med min iPhone og er kun små uddrag af kunstværkerne og et ganske lille indblik i den herlige udstilling, men jeg håber, at det alligevel giver jer lyst til at se den, for jeg kan ikke andet end anbefale den på helhjertet vis. I kan se mere om udstillingen lige her.
Fondation Cartier-Beauté CongoFondation Cartier-Beauté Congo-2Fondation Cartier-Beauté Congo-5Fondation Cartier-Beauté Congo-3Fondation Cartier-Beauté Congo-4FONDATION CARTIER
261, Boulevard Raspail
14. arrondissement
Métro: Raspail
Åbningstider/Opening hours: Tirsdag (Tues) – Søndag (Sun) 11.00 – 20.00. Tirsdag til kl. 22.00!

ENGLISH RECAP: “FONDATION CARTIER & CONGO”. I went to see the new exhibit “Beauté Congo” at the always inspiring Fondation Cartier yesterday, and absolutely loved it. It shows art from the Democratic Republic of Congo from the 1920s to present time. I was particularly charmed by the paintings by Moke from the 70’s (photo 1 & 2) and fell head over heels for all the paintings and water colours by various artists from the 1920s till the 50’s. The colours and the patterns/subjects were incredible. I would have wanted to keep every single one of them. The photos were taken with my iPhone and only show a small selection and details from the exhibit, but I hope, that it is encouraging enough for you to go and see it. More about the expo right here.

Skriv en kommentar

