EN DEJLIG DAG

Da jeg var i Danmark i juni, tilbragte jeg en super skøn dag med min mor i København. Vi spiste smørrebrød på Restaurant Kronborg, hvor rugbrøddet legede gemmeleg med det generøse lag af kartofler og rødspættefileter. Vi nød maden og den venlige service og blev gæstet, trods det lidt halvkedelige danske sommervejr, af et par fine solstrejf igennem restaurantens samling af klukflasker ved bordet, hvor vi sad. På vej over til udstilling i Den Sorte Diamant, gik vi forbi Kongernes Lapidarium, og mit blik faldt på hvad, der lignede græske Athene i en tilsodet tilstand, som jeg kun syntes gjorde hende smuk. Men det, der først tiltrak min opmærksomhed var, at hun havde hånden på knæet, men manglede den matchende arm. Det uperfekte har det med at være smukkere end det helt perfekte, hvis I spørger mig. Gad vide om Nike fra Samothrake eller Venus fra Milo, der henholdsvist tuller hovedløst rundt eller har svært ved at pille næse i Louvres sale, ville være lige smukke, hvis de havde arme eller hoved i behold? Jeg er slet ikke sikker. I Den Sorte Diamant så vi udstillingen med min danske favorit-fotograf Joakim Eskildsen. Jeg har tidligere set en fin, fin udstilling med ham i Paris, da han gæstede Polka Galerie. Jeg fik tilmed hilst på ham dengang, og han var en virkelig flink fyr. Det er altid dejligt at få bekræftet, at de kunstnere, man holder af, er behagelige, kloge, inspirerende og imødekommende mennesker, selvom jeg nu egentlig også kan lide skrupskøre og tossede kunstnere. Udstillingen med Joakim Eskildsen er virkelig flot. Den viser et bredt udsnit af hans arbejde og varer lige til den 31. januar 2016. Jeg tror ikke, at det var tilladt at tage billeder af udstillingen, så i stedet blev det til et billede af cheesecaken med blåbær i den Sorte Diamants café. Og den var både pæn og god. Det ville også have været dejligt at sidde og nyde idyllen i bibliotekshaven, men de tomme stole og borde er et tydeligt tegn på de lave temperaturer den dag. Inden vi tog hjem, besøgte vi Stillebens søde og fristende butik. Her fik jeg heller ikke taget billeder, men jeg købte en smuk, enkel og opfindsomt lavet ramme fra Moebe, som jeg er rigtig glad for. I kan se rammerne her. Hvis I skulle have lyst til at følge den samme rute som os, tror jeg absolut ikke, at I vil blive skuffede.
Restaurant Kronborg-SmørrebrødRestaurant Kronborg-Smørrebrød-2Restaurant Kronborg-klukflaskerKongernes LapidariumCheesecake-Den Sorte Diamant-Café ØieblikketDet Kongelige Biblioteks have

ENGLISH RECAP: “A WONDERFUL DAY”. These pictures are from a wonderful day I spent in Copenhagen with my mum on my visit back home in June. We had lunch at Restaurant Kronborg, which is a place I highly recommend, if you want to taste our national lunch specialty “Smørrebrød”, which is an open sandwich with all sorts of deliciousness on top. It’s hard to see, but there is actually Danish rye bread underneath the generous layer of potatoes, salmon and plaice fillet and shrimp creations. Have a look at the menu right here, and don’t forget to taste the smørrebrød with herring in several versions. On our way to “Den Sorte Diamant”, we walked by Kongernes Lapidarium (The lapidarium of kings) which is where all the the old stone sculptures go on pension after a long and hard duty in all kinds of weather. They are generally replaced by new copies, but I do like the worn out, armless and black with soot state of what I believe is Athena the greek goddess. At “Den Sorte Diamant” (The Black Diamond) which is the newest part of Det Kongelige Bibliotek (The Royal Library), we saw the exhibit with my favorite Danish photographer Joakim Eskildsen. I didn’t get any photos, but you can admire his work right here. Instead I snapped a photo of the blueberry cheesecake from the café in the same building. It was good and pretty too, as you can see. I didn’t get a photo of the very tempting little shop Stilleben either, where I bought one of the pretty and geniously made frames, which you can see right here. I you pay a visit to Stilleben, it is easy peasy to find a little something for your home – actually quite a few little somethings!

Skriv en kommentar

