FORMEN GIVER NAVNET

Jeg har lagt mærke til, at man i Danmark har en tendens til at kalde det franske stykke wienerbrød “Pain au chocolat” for en chokolade croissant, hvilket er helt hen i vejret. For selvom de to mumseligheder – pain au chocolat og croissant – er lavet af én og samme dej, hvor pain au chocolat dog har fået mørk chokolade i mavsen, er det nu slet ikke dejen, der bestemmer navnet, men udseendet. Croissant er ensbetydende med halvmåne, og selv på en meget heldig dag, og med den aller bedste vilje, er det slet ikke muligt at få en pain au chocolat til at ligne en halvmåne. Det er lidt det samme, som hvis man kaldte et franskbrød for en bolle – det holder bare ikke. Måske er det tvivlen om udtalen, der har gjort, at begge er blevet til croissanter, men jeg er ikke sikker. Jeg sad bare her til morgen og ordkværulerede, imens jeg nød min kop te, og var på vej til at sætte tænderne i en lun pain au chocolat fra bageren, for det er nu den, jeg bedst kan lide. Hvad kan I bedst lide? Pain au chocolat eller croissant?
Pain au chocolat
ENGLISH RECAP: “THE SHAPE GIVES THE NAME.” I have no idea why in Denmark or other parts of the world, there’s a tendency to call the French pastry “Pain au chocolat” a chocolate croissant. Despite the fact that the croissant and the pain au chocolat are made of the same dough, the croissant (similar to the English word crescent) is the equivalent of a half-moon shape, and even how much we try, it’s very difficult to see anything half-moonish about the pain au chocolat. Could it be doubts concerning how to pronounce pain au chocolat, that simplified the name? I don’t know. I was simply wondering this morning, when I was about to bite into a still warm pain au chocolat from the bakery. I prefer the pain au chocolat to the croissant. What do you guys prefer?

2 thoughts on “FORMEN GIVER NAVNET

  1. Jeg hopper med på Pain au chocolat. Jeg fik spist en del af dem i Barcelona 😋 De smager alt for godt. Barcelona er en skøn by, men hold op, hvor var der mange turister. Det fik mig til at tænke på, hvordan det mon er at leve i en by, som i den grad bliver “invaderet” af turister. Mon det er noget du/ I tænker på?

    • Hej Jane,
      så er vi da to til pain au chocolat! Måske man en dag skulle prøve at lave dem selv. Dejligt at du nød Barcelona. Når jeg engang skal dertil, må du give mig et par tips🙂
      Der er selvfølgelig altid mange turister i Paris, men medmindre man lige står foran Eiffel-tårnet, Notre Dame eller Sacre Coeur er der nu egentlig god balance i mængden af dem. Der bor jo også en bunke udlændinge fast i byen, så det er ikke altid til at skelne hvem der er turist, eller hvem der har suget sig fast🙂
      Ha’ en hyggelig aften

      K.H.

      Mette

Skriv en kommentar

