DET SØDE UDEN SUKKER

En af Frankrigs største og mest respekterede konditorer Philippe Conticini sagde ja til challengen om at lave en bog med opskrifter på kager, desserter, syltetøj og andre søde sager, MEN helt uden sukker. Det må siges at være den omvendte verden for en konditor, for hvem sukker er en altdominerende og uundværlig ingrediens, som betyder smag, sprødhed, konsistens og meget mere. Bogen udkom i løbet af sommeren, og jeg købte den straks. For som min søde tand og jeg blev enige om, er vi begge ret så ligeglade med, om der er sukker i de søde sager, bare det smager sødt og godt. Til gengæld går jeg langt udenom kunstige sukkererstatninger, som jeg synes smager ganske rædselsfuldt. Blandt andet står Aspartam meget højt på min hadeliste. Det gode ved bogen, hvis titel er “Gâteaux et gourmandises sans sucre”, er at sukkeret ikke bliver erstattet af kunstigt sukker. Til gengæld bliver der skruet op for indholdet af vanille og krydderier, og sødemidlet skal man selv lave ved at indkoge æblejuice, hvilket jeg synes lyder kanon spændende og smart fundet på. Jeg glæder mig til i den nærmeste fremtid at kunne dele et par af opskrifterne med jer, når jeg har afprøvet dem. Hvad siger I for eksempel til dessert-hummus med mango og granatæble, banan & kokoskage, hindbærkage med youghurt eller frugt-tagine til at smøre på brød eller andet? Lyder det ikke bare lækkert? Som I kan se på forsiden af bogen, er der også en version af marmorkagen, som for mig er verdens kedeligste kage, men som i Conticinis udgave lyder top mumset. Jeg kan dog først dele opskrifterne med jer om et lille stykke tid, da jeg i morgen tager til USA med min mor på en super spændende rejse, som jeg glæder mig helt vildt til. Hvis nogen af de franskmestrende af jer skulle være i Paris i mellemtiden, kan I købe bogen i kogebøgernes paradis “La librairie gourmande”, som har det mest vanvittige udvalg af kogebøger, og som jeg anbefaler på glohedeste vis. Adressen står under billedet. Ha’ det noget så hyggeligt til vi blogges ved meget snart igen!

Gâteaux et gourmandises sans sucre-Philippe ConticiniLibrairie Gourmande
92 – 96, rue Montmartre
2. arrondissement
Métro: Sentier
Åbningstider/Opening hours: Mandag (Mon) – Lørdag (Sat) 11.00 – 19.00
Librairiegourmande.fr

ENGLISH RECAP: “THE SWEET STUFF WITHOUT THE SUGAR”. The book on the photo is a result of a challenge given to one of Frances’ finest pastry chefs – Philippe Conticini – to create recipes for desserts, cakes and other sweet delights without the use of sugar. The cool thing about the recipes is, that the sugar is not replaced by some kind of chemical sweetener. Instead you make your own sweetener by boiling down apple juice. Pretty clever and innovative if you ask me. I’m going on a fantastic trip to the US tomorrow, but when I get back, I’ll share a couple of the oh so tempting recipes with you. Doesn’t mango, hummus and pomegranates sound nice as a dessert? Or how about a raspberry cake with yogurt, a banana-coconut cake or a fruit-tagine spread? If you’re in Paris, you can pick up the book at cookbook-wonderland bookshop “La librairie gourmande” which carries an enormous selection of cookbooks. I highly, deeply, warmly recommend the place. Get the address above.

2 thoughts on “DET SØDE UDEN SUKKER

  1. Hej Mette
    Jeg håber I får en super rejse og kommer hjem med kufferten fuld af fantastiske oplevelser. Måske du deler lidt af dem, når I er hjemme igen.
    Det lyder spændende med opskrifter uden sukker og kunstige sødemidler. Jeg foretrækker også at hoppe over de kunstige. De smager slet ikke godt……!
    Boghandlen lyder også fristende og skal da besøges næste gang jeg lander i Paris.
    Rigtig god ferie
    Kh.
    Jane

    • Hej Jane,
      tusind tak skal du ha’. Jeg tager kameraet med, så jeg håber, at jeg får knipset et par gode billeder, som jeg kan vise.
      Ja, den boghandel er klart et besøg værd. De har ALT!
      Ha’ en rigtig god uge og glæd dig til lækre kager uden sukker🙂

      Kærlig hilsen

      Mette

Skriv en kommentar

