HVIDLØG PÅ JULETRÆET

Jeg er decideret julepyntsminimalist. Jo enklere, des smukkere, synes jeg. En enkelt stjerne på en fin gren, søde hvide papirsfugle, snefug klippet i silkepapir, fine grene med røde bær og så masser af stearin-hygge-belysning er egentlig, hvad jeg plejer at pynte op med. Og alligevel glæder jeg mig hvert år til, at min yndlingsbutik Astier de Villatte pynter op og sælger ud af deres fantasifulde, fine, sjove, smukke og overkørte julekugler. Jeg kan slet ikke få nok af at kigge på deres imponerende udvalg af julekugler, som er alt andet end kugler, men istedet har form som figurer, dyr, rummænd, frugter, læbestifter, fotografiapparater, kaskelothvaler og så videre og så videre. På to sekunder glemmer jeg alt om mine minimale julepræferencer, og på billederne kan I se, hvad jeg faldt for denne gang: En halv citron, en fisk, en halvmåne og et hvidløg. Det lyder umiddelbart ikke vanvittigt julet, men jeg vil æde min gamle hat på, at det kommer til at se fantastisk ud på et juletræ. Og helt ærligt, hvidløget og den halve citron er da ganske enkelt genistreger. Et juletræ skal efter min mening være smukt, men der skal også være plads til overraskelser og opdagelser, og det klarer citronen og hvidløget til den helt store guldmedalje. Hvis I skal forbi den smukke lille butik, der til dagligt excellerer i alt til det dækkede bord i den fineste keramik, smukke notesbøger, velduftende lys, fine dippedutter og fristende dingenoter i en stemning, der bringer en langt tilbage i tiden, så smut op på butikkens førstesal, hvor den lille julekuglestue venter på jer.
Julekugler-Astier de VillatteJulekugler-Astier de Villatte-3Julekugler-Astier de Villatte-2

ASTIER DE VILLATTE
173, rue Saint Honoré
1. arrondissement
Métro: Palais Royal, Pyramides, Tuileries
Åbningstider: Mandag (Mon) – Lørdag (Sat) 11.00 – 19.30
astierdevillatte.com

ENGLISH RECAP: “GARLIC ON A CHRISTMAS TREE? OF COURSE!”. I am definitely a Christmas decoration minimalist. The simpler, the better. A single star on a branch, white paper birds, snowflakes cut out of silk paper or pretty branches with red berries on them is pretty much my kind of decoration. And still I can’t wait every year for my favourite little boutique Astier de Villatte to fill their 1. floor Christmas shop with all of the amazing, funny, pretty and completely over the top Christmas baubles. In two seconds I completely forget about my minimalistic tendencies and intstead go bezerk over baubles in various shapes and colours. This year I couldn’t help myself from buying a fish, half a lemon, a half moon and a garlic bulb. Not very christmassy you might say, but I will eat my hat, if it wont look just fantastic on a Christmas tree. The lemon and the garlic are just killer, if you ask me.

8 thoughts on “HVIDLØG PÅ JULETRÆET

  1. Argg. jeg vil til paris nu… vil også have halve citroner og hvidløg. Den butik kender jeg ikke men må klart udforskes. Sidste dec. var jeg i bon marche, og åh nej. Jeg styrede mig og købte vist kun 2 eller 3 julekugler.og det var ikke alm kugler. Og grundet til jeg styrede mig var vist prisen på dem. mener de lå på mellem 18 og 35 euro. men der var de skønneste påfugle og julemænd og pyramider!

    køber altid julepynt med hjem hvis jeg finder noget. Jeg burde faktisk ta et smut forbi paris i dec igen i år.

    skal du hjem til jul?

    • Ja, de er for sjove og fine ikk’! Du må helt sikkert kigge ind hos Astier de Villatte, når du kommer næste gang Heidi. December!!!!! Bon Marchés julekugleafdeling er også fristende. Jeg kan godt forstå, at du styrede dig, selvom det var svært. Hos Astier de Villatte betalte jeg 10€ for den halve citron, så det er vel ok, men der var også billigere og også dyrere kugler.
      Ja, jeg skal hjem til jul. Jeg glæder mig virkelig. Jul, lakrids, familie, hygge og måske lidt sne – det bliver slet ikke dårligt.
      Skal du ud at rejse til jul, eller bliver du i DK?

      Julekuglehilsner fra din adoptivby og mig🙂

      Mette

  2. Jeg bliver hjemme, nu var jeg jo afsted i september. Holder du nogensinde jul i Frankrig? Et lille ønske kunne være at fortælle om den franske julemad? Spiser de også and

    • Nej, jeg holder altid jul i Danmark, for det synes jeg er langt hyggeligere. Danskere er bare så meget bedre til at julehygge end franskmændene, og til jul har jeg muligheden for at se hele familien samlet til jul og julefrokost. Franskmændene spiser meget forskelligt julemad. Hver gang jeg spørger folk, om hvad de spiser juleaften, er det noget vidt forskelligt, de svarer mig. Hver region har sine måder at lave julemad på. Nogle steder spiser de kapun (kastreret hane), andre steder spiser de kalvkun, og der bliver sågar også spist boudin blanc, som er en hvidlig pølse lavet af svinekød, fjerkræ eller kalvekød. Forleden fortalte en vinhandler mig, at de til tider spiste Tagine til jul, men det er godt nok første gang, at jeg hører det, og det er absolut ikke traditionelt, da det jo er en nordafrikansk ret.

      Ha’ en hyggelig aften.

      K.h

      Mette

  3. Kære Mette,

    Jeg må få købt mig noget julepynt, har intet med, og er langtfra ved at være i julestemning.. og snart er der blot en måned til… Ved du hvornår Astier Villatte begynder at sælge julepynt -måske det allerede er startet?

    Tak! Ha’en dejlig uge!
    Knus Mie

    • Kære Mie,
      Ja, du må se at komme i julestemning😄
      Det regnfulde novembervejr er dog ikke ligefrem det mest julestemningsfremmende. Men det skal nok hjælpe, hvis du tager et smut forbi Astier de Villatte. Deres vinduer er fint pyntet op med de smukke julekugler.
      Rigtig god dag til dig Mie.
      Knus
      Mette

  4. Kære Mette,

    Haha, ja! Jeg har dog også sat fredagen af til at gå på jagt efter blomster, lys og ler til en adventskreds – ved du om ler overhovedet forhandles her? måske på et blomstermarkedet? Kender du gode blomstermarkeder eller b
    lomsterforretninger, må du meget gerne dele ud, de vil blive modtaget med kyshånd !
    Lyder herligt, jeg vil lægge vejen forbi fredag eller lørdag! Har du andre tips til at komme i julestemning, hører jeg meget gerne fra dig, hihi, der er jo snart kun en måned😉

    God aften,
    Knuser

    • Hej Mie,
      Jeg er ikke sikker på, at du vil kunne finde ler i en blomsterforretning, da franskmændene ikke har tradition for at lave adventskranse, som vi gør det. Men du vil helt sikkert finde ler i hobbyforretningen Rougier & Plé. De har flere butikker i Paris, som du kan linke til lige her: http://www.rougier-ple.fr/VAD/searchShop.html
      Jeg håber, at du er kommet i bedre julestemning siden sidst🙂
      Du kunne jo eventuelt også smutte forbi Le Bon Marché for at se hvordan de har pyntet op til jul i år og lige kigge ind i deres gourmetsupermarked for julegodter.

      Ha’ en god aften
      Knus
      Mette

Skriv en kommentar

