KLIMATOPMØDE & JULEKALENDER

Paris er næsten mennesketom i dag, for med klimatopmødet COP 21, som starter i dag, er flere motorveje lukket af, Concordepladsen er afspærret, og folk er blevet bedt om kun at bruge de offentlige transportmidler, hvis det er højst nødvendigt. Sikkerheden er absolut højeste prioritet – lige bortset fra klimaaftalen – de næste 14 dage, hvilket jo er helt naturligt efter alle attentaterne, og i betragtning af alle de  statsmænd og indflydelsesrige mennesker, der kommer til byen. I selve Paris står næsten 16.000 politi og militærfolk for sikkerheden efter attentaterne, hvilket er en absolut rekord. Og I Le Bourget, hvor klimatopmødet forgår, er der derudover afsat sikkerhedsstyrker på 2800 mand. Det er godt nok vildt. Om en klimaaftale så kommer i land, kan vi jo så på nuværende tidspunkt kun vente og håbe på. Så jeg benytter lige ventetiden til igen at få lidt jul ind på bloggen. På billederne kan I se den chokolade julekalender, som jeg lige har foræret min kæreste. Faktisk er det en plade chokolade, hvor man hver dag brækker et enkelt stykke chokolade af. Det er godt, at jeg har givet den til min kæreste, for sådan noget kan jeg overhovedet ikke styre. Jeg tror seriøst, at jeg allerede på decembers første dag, ville komme til at gumle videre til den 9. Heldigvis har jeg foræret ham den i mørk chokolade, for jeg bryder mig ikke om mørk chokolade, med mindre et godt lag nougat venter under overfladen. Han får derfor helt lov til at beholde den for sig selv. Og da han er udstyret med det der vanvittige franske gen, der gør, at franskmændene har en helt utrolig selvkontrol med hensyn til chokolade og søde sager, er jeg overbevist om, at datoerne bliver overholdt. Julechokoladen findes også i hvid chokolade og i mælkechokolade, og jeg fandt den i chokoladebutikken Jadis et Gourmande, som har fem butikker i Paris, og som er det perfekte sted til at købe fantasifuld og god chokolade til at forære væk.
Chokolade julekalender-Jadis et GourmandeChokolade julekalender-Jadis et Gourmande-2

JADIS ET GOURMANDE
39, rue des Archives
4. arrondissement
Métro: Rmbuteau
Åbningstider/Opening hours: Mandag (Mon) – Lørdag (Sat) 10.30 – 19.30. Søndag (Sun) 10.30 – 13.00.
jadisetgourmande.fr

ENGLISH RECAP: “THE TORTUROUS CHOCOLATE CALENDAR”. I just gave my boyfriend this chocolate Christmas calendar, which in fact is a chocolate bar, where you simply break off a little piece every day till Christmas. I wouldn’t be able to handle a thing like that, and I’m pretty sure, that on the first day of december, I would munch on till the 9th. That’s why I bought it in dark chocolate, which I don’t like, so he can keep it for himself. It does exist though in milk and white chocolate. I bought it at Jadis et Gourmande, which is a really good place, if you’re looking for good and imaginative chocolate to give away.

4 thoughts on “KLIMATOPMØDE & JULEKALENDER

  1. Hvor er den fin, men ja for os med en ukontrollerbar sød tand ville det jo være umuligt at håndtere sådan en plade🙂 Jeg har selv en tejulekalender fra Dammann, som jeg glæder mig til at tage hul på i morgen.

    Og til min kæreste, der er englænder, har jeg købt en Cadbury-chokoladekalender. Og lige netop den kan jeg godt holde fingrene fra, for jeg er ikke så begejstret for Cadbury – det gør jo nærmest ondt i tænderne at spise det, så sødt er det, også selvom jeg foretrækker lys chokolade. Jeg er gået all in i år og har også købt kalendere med legetøj til vores to piger, men det kan være, de er mere interesserede i at plyndre chokoladekalenderen🙂

    Jeg håber, julestemningen finder vej til Paris efter de forfærdelige terrorangreb tidligere på måneden.
    Kh Nina

    • Hej Nina,
      hvor lækkert med en tejulekalender fra Dammann, og sikkert også lidt lettere at håndtere end en med chokolade🙂 Jeg giver dig ret med hensyn til Cadbury, og alligevel tror jeg godt, at jeg i et svagt øjeblik kunne gå til angreb på sådan en kalender. Ja, det bliver spændende at se, hvad jeres to piger får sværest ved at holde fingrene fra, eller om de bare plyndrer dem begge🙂

      Der er ikke så meget julestemning endnu her i byen, og bjældeklang er p.g.a. klimatopmødet erstattet af lyden af helikoptere, der cirkler over byen, med mindre det bare er julemanden, der er ved at tage helikopterkørekort, inden det rigtig går løs.

      Ha’ en rigtig god aften

      K.h.

      Mette

  2. Jeg kan sagtens forestille mig, at stemningen er anderledes end sædvanligt i Paris endnu. Det er efterhånden halvandet år siden, jeg var der sidst, men kunne godt snart tænke mig et smut til den smukke by.

    Kh Nina

    • Ja, det er lidt en anden stemning i byen endnu. Byen blev helt stille efter attentaterne, og nu synes jeg, at den virker lidt hektisk p.g.a. klimatopmødet. I dag lagde jeg mærke til, at der var langt flere militærfolk i camouflageuniform end julemænd i julekostume i Les Halles, da jeg jeg skulle et smut i Muji. Og der er taskekontrol i alle stormagasiner, butikker o.s.v. Men der kommer nok ro over feltet snart igen.
      Hvad med at skrive en tur til Paris på din ønskeseddel til jul Nina?

      K.h.

      Mette

Skriv en kommentar

