KUNST & NATUR

Der er rigtig mange ting, jeg nyder, når jeg er i Danmark, og et besøg på Louisiana vil altid være en af dem. Når jeg snakker med franskmænd, der skal en tur til Danmark, siger jeg altid til dem, at de for intet i verden må gå glip af dette fantastiske museum med den smukkeste beliggenhed. Da jeg var i Danmark denne gang, blev det til udstillingen med den japanske og prikfikserede kunstner Yayoi Kusama. En absolut spændende, sjov, flot og halvpsykotisk udstilling. For dem, der ikke har set udstillingen, er den på til den 24. januar.
Yayoi Kusama-LouisianaHer er jeg så ved at blive fortæret af pølselignende tingester… Folk med pølse/salami-fobi bør absolut holde sig fra udstillingen.

Yayoi Kusama-Louisiana-2Jeg benytter lige lejligheden til at sende en forsinket nytårshilsen til Rasmus Klump.

LouisianaDer er utroligt mange smukke rum på Louisiana, men rummet med vippen, der går igennem vinduet og den smukke udsigt ud over vandet, er ganske enkelt så fint og roligt og fredfyldt.

•En eftermiddag begav jeg mig mod Ordrupgaard for at se den utroligt fine udstilling med Johannes og Alhed Larsen. Jeg anbefaler på det kraftigste udstillingen, som er på plakaten lige til den 21. februar. Jeg tog turen til fods, som førte mig gennem Ermelunden, hvor jeg på min vej mødte smukke og anderledes naturfænomener.

Mos på hyldebusk-ErmelundsstienPå Ermelundsstien var alle de gamle hyldebuske dækket af det smukkeste mos. Det var lidt som at være til en kongres med bunkevis af vandrende pinde alle iført mohairsweatre.

Skovagurk-ErmelundenGrundet at krabaten ikke bevægede sig overhovedet, må jeg derfor konkludere, at det nok ikke var en skovalligator, ej heller en iberisk skovsneglsmutant, men nok nærmere en voksen skovagurk.

Træet på SoløsevejPå Soløsevej (jeg har stadig problemer med, hvor trykket skal lægges: So-løsevej, So-løsevej, Sol-øsevej???) stod dette fuldstændigt kortklippede og veltrimmede kogletræ. Jeg har aldrig set så kort og tætkæmmet et af slagsen. Jeg har en teori om, at ejeren af træet er en pensioneret og yderst energisk herrefrisør – muligvis fra hæren – da toppen af træet var så flad og jævn, at man snildt kunne lande med en helikopter.
Alhed Larsen-Bøgeløv i et vindueTil slut et af Alhed Larsens smukke billeder “Bøgeløv i et vindue” fra udstillingen på Ordrupgaard. Kan man andet end drømme om lysere tider med så skønt et billede?

ENGLISH RECAP: “Nature and art while in Denmark”. A couple of pics from when I was back home in Denmark over Christmas and paid a visit to gorgeous museums “Louisiana” and “Ordrupgaard” and saw exhibits with the Japanese and dot oriented artist Yayoi Kusama and Danish artists Johannes & Alhed Larsen, and also admired natures’ creations.

Skriv en kommentar

