HJERTETS NOSTALGI

Valentine’s Day eller La Saint Valentin, som det nu hedder på fransk, er ikke noget, jeg går særligt meget op i, faktisk overhovedet ikke. For mig er det både i Danmark og i Frankrig en lånt tradition, som ingen rødder har i vores kulturer, og som derfor virker temmelig marketingsagtig og en kende overfladisk, hvis I spørger mig. Til gengæld elskede jeg, da jeg som purung tjener, arbejdede her i Paris på en restaurant, hvor teamet bestod af bunkevis af andre unge fra alle verdenshjørner. Deriblandt var der skotter, irere, englændere og amerikanere og med dem var det altid en festlig dag, når Valentine’s Day stod på. Når man ikke lige var opmærksom, benyttede de lejligheden til at proppe små hjerteformede chokolader ned i ens taske eller lommer, eller skrev små søde Valentines beskeder på røde papirhjerter, som man senere fandt i sine jakkelommer, i garderobeskabet eller andet i den dur. Nogle beskeder var på rim, nogle var kærlige, og andre var sjove, og jeg kan huske, at jeg synes, at det bare var noget så hyggeligt og dejligt og virkelig morsomt, når man derefter rendte rundt og skulle gætte, hvem, der havde skrevet hvad. Jeg har virkelig gode Valentines minder fra den tid, og tror egentlig, at hvis jeg en dag skal fejre Valentine’s Day igen, skal det være på den måde. Selvom de to ting intet har med hinanden at gøre, får det mig lyst til at genoptage en anden sød skik, som jeg ikke har beskæftiget mig med siden, jeg var barn, nemlig at lave fine gækkebreve med rim på, når påsken kommer. Hvordan har I det med Valentine’s Day? Fejrer I den? Og ser I også en renæssance inden for gækkebreve for dem, der både er voksne og vaccinerede rigtig mange gange?
Hjerte-baguette-Chez Paul-Saint valentinENGLISH RECAP: “NOSTALGIA FROM THE HEART”. I’m not really into Valentine’s Day, not because I’m against it or anything like that. It’s just that it’s not a genuine tradition in France or in Denmark, where I’m from, and it just becomes sort of commercial and superficial. But I absolutely loved Valentine’s Day, back when I was a young and debuting waitress and worked in a team with a whole bunch of different nationalities including Irish, Scottish, English and American people, who really knew how to celebrate it. I would find little heart shaped chocolates or funny and caring little words, that sometimes rhymed, written on red paper hearts in my pockets and my handbag, that they had slipped in there, when I wasn’t noticing. It was a lot of fun finding out who had written what, and where the little chocolates came from. It really brings back good memories, and if I was to celebrate Valentine’s Day again, it would be in that same way. It was fun and caring and had nothing cheesy about it at all.

2 thoughts on “HJERTETS NOSTALGI

  1. Nå men hej😉 Her i lille Danmark flyver tiden også af sted og hverdagen kræver sit. Min hverdag byder dog desværre ikke på så mange lækkerier som din. Dine billeder frister som altid.
    Jeg går heller ikke op i Valentine, og mener at det er en kommerciel opfindelse.
    Hyggelig tradition I havde på din tidligere arbejdsplads. Det minder om den lille “leg” vi havde på min tidligere arbejdsplads, hvor vi op mod jul var nisser for hinanden.
    Kærlig hilsen
    Jane

    • Hej Jane,

      dejligt at høre fra dig.
      Ja, det var virkelig hyggeligt dengang, når jeg var del i andre kulturers traditioner på den gode insider måde. Det var nogle fantastisk lærerige og sjove år.
      Det lyder også hyggeligt med nissetraditionen I havde. Det er bare noget af det bedste, når der er gode vibes og hyggelige traditioner på en arbejdsplads. Det styrker virkelig fællesskabet.

      Kærlig hilsen

      Mette

Skriv en kommentar

