GURKEMAJA

Siden den fjerde februar, hvor jeg viste jer billedet af min spirende gurkemeje, som nu har fået tildelt kælenavnet Gurkemaja, er der sket en del. Gurkemaja er blevet teenager – det vil sige lang og starutagtig på rekordtid – og er så småt begyndt at lægge an til blade. Til min store fornøjelse og glæde har det også givet inspiration i blogkredsen og blandt venner og familie, som nu også er i gang med deres egne gurkemejeprojekter. Det bliver sjovt at høre, hvordan det spirer derude. Hvis I skulle få lyst til at prøve, propper man ganske enkelt et stykke frisk gurkemeje i noget jord i en potte, og vander en anelse. Den skal helst ikke stå for koldt, da det jo ikke er den mest nordiske plante, der findes. Så vidt, jeg har forstået, er den allermest lykkelig ved temperaturer mellem 20°- 30°. Derfor skal man også vente med at sætte den ud, før vejret er lunt. Den kan heller ikke lide at tørre ud, så husk at give den vand. Ikke fordi det har nogen betydning, medmindre I skal snakke fransk til planten, hedder gurkemeje “Curcuma” på fransk, og udtales kyrkyma. Som I kan se på Gurkemajas veninde på billedet, står magnolitræerne i blomst her i byen. Jeg snuppede den fine knop – til min kærestes store forargelse – i en park i går. Han hader, når jeg plukker en enkelt blomst hist og her i Paris’ parker, og skynder sig videre, så han ikke bliver set med mig. For ham er det topmålet af pinlighed. Og jeg ved selvfølgelig godt, at man ikke må, men knoppen voksede helt ud til stien og prikkede næsten imødekommende til min arm. Under Gurkemaja ser I et første men mislykket forsøg på at være klar til påske med fine gækkebreve. Papiret var lidt for tykt, og det var svært at få klippet det pænt. Men det ser nu meget sødt ud alligevel under potten.
Gurkemeje & MagnoliaENGLISH RECAP: “TURMERIC”. Since I showed you the photo of my little homegrown turmeric plant eleven days ago, things have moved on rapidly. The plant has reached a lanky teenage state, and is just about to come up with a couple of leaves, and has inspired friends, family and blog followers to start their own little turmeric project. I’m looking forward to hear how it grows out there. As you can see on the turmerics’ little friend, the Magnolia trees are blossoming in Paris. Could it be, that spring is just around the corner?

7 thoughts on “GURKEMAJA

  1. Mette for Søren. Magnolia træt der stå i knop i Paris. Mit Paris hjerte skriger af misundelse. Jeg trænger til at se, møde og gense Paris i en forårsmånede. Men jeg må styre mig. For i år står der konfirmation på menuen, idet ældstebarnet skal konfirmeres stor bededag. Og det trækker tænder ud i budgettet. Men min tro følgesvend udi Paris og det franske min mor, og jeg er blevet enige om at som en Extreme konfirmationsgave skal sønnike med os til september. Han har nu været med i Paris med min mand og lillesøster for nogle år siden. Men der stod den jo hovedsageligt på Disney og et par enkelte dage i hovedstaden. Nu skal han med til det Paris som jeg længes og trænger til og se og opleve de ting som gør mig lykkelig. Og det sammen med hans skønne mormor og jeg. Er sikker på det er en konfirmationsgave som bringer glæde, minder for livet og forhåbenligt et Kim af livslang kærlighed til byen.

    • Ja, er det ikke bare noget af det skønneste, når magnoliatræerne blomstrer?!?! Så ved vi, at foråret er på vej.
      Heidi, det er da bare den bedste konfirmationsgave: En tur til Paris med mor og momse – to eksperter på hjemmebane. Og nu da din søn er ude over Disney-alderen, bliver det en tur, hvor han oplever byen med helt andre øjne. Nøj, hvor skal I hygge jer. Jeg skal gøre mig umage med at komme med et par skøre, sjove tips til en spirende pariserfan.

      Rigtig god søndag til dig Heidi
      K.h.
      Mette

  2. Jeg tænker, at det nærmest var din pligt at plukke den skønne magnolia. Tænk hvis en forbi passerende havde fået den i øjet😉 Det lyder spændende med dit Gurkemaja forsøg. Det er så hyggeligt med små gækkebreve og de små gækkevers🌱 Min søn lavede altid gækkebreve til sin mormor, som naturligvis aldrig var i stand til at gætte afsenderen.
    Mette, du skriver altså vidunderligt. Jeg har læst om din tur i kirke, flere gange. Er vild med dit beskrivende sprog. God søndag til dig.

    Kh. Jane

    • Helt præcist Jane! At få en magnolia i øjet kan være yderst farligt🙂 Jeg er ved at finde ud af, hvordan jeg kan få sendt gækkebreve til Danmark, uden at man skal opdage, at brevet kom fra Paris. Hmmmm, gruble, gruble. Eller også skal jeg komme folk i forkøbet og skrive i gækkebrevet, at det er fra mig, hvilket teoretisk set måske også kunne give ret til et påskeæg ikk’?
      Tusind tak for de fine ord Jane. Du er altid, altid så sød.

      Pariser-knus

      Mette

  3. Ja jeg glæder mig også helt ustyrligt, jeg skal lige ha adressen på den isbiks du fortalte mig om sidst jeg var afsted. Tror godt jeg kan finde den, men bare for at være sikker og fordi du er nød til at fortælle alle om den

    • Ja, du har ret Heidi, jeg burde lave et indlæg om iscaféen. Jeg sætter det øverst på forårslisten. I mellemtiden får du lige adressen igen, så du kan få sat den på din pariser to-do liste med det samme:
      UNE GLACE A PARIS
      15, rue sainte-Croix de la Bretonnerie
      4. arrondissement.

Skriv en kommentar

