HVORFOR HAR JEG ALDRIG HØRT OM HENDE FØR?

Jeg er lidt museumsfikseret for tiden, for Paris byder på virkelig meget kunstgodt lige nu. I går så jeg den fineste udstilling med en kunstner, jeg aldrig i mit liv har hørt om før. Kunstneren hedder Helena Almeida. Hun er født i 1934 i Portugal, og har været kunstner i mere end halvtreds år, hvilket nikker en ordentlig skalle til min kunstradar, for hvorfor er jeg gået glip af hende i alle disse år? Jeg blev på to sekunder fuldstændig pjattet med hendes værker, som blandt andet mikser foto og maleri, og i størstedelen af tilfældene er Helena Almeida selv afbilledet. Det er så fint og enkelt, det hun laver, og så har hun en helt unik måde at behandle rummet omkring sig i sine værker på. Jeg beklager, at mine noget alternative og sidelæns billeder ikke hylder Almeidas arbejde på rette vis, men jeg blev ganske enkelt nødt til at tage billederne på den måde for ikke selv at blive genspejlet. Udstillingen varer lige til den 22. maj, hvilket jo er helt perfekt for alle jer, der kommer til Paris på forårsvisit, og den finder sted på Jeu de Paume. Jeu de Paume er endnu et af de museer, som jeg holder rigtig meget af. De har altid super gode fotoudstillinger, som aldrig er så store, at man går helt død. Og så ligger museet jo kanon godt i et hjørne af Tuileries-haven med udsigt ud over Concorde pladsen. I kan læse mere om Helena Almeida, se flere af hendes billeder og få alle de praktiske oplysninger om Jeu de Paume lige her.

Helena Almeida-Jeu de PaumeHelena Almeida-Jeu de Paume-2Helena Almeida-Jeu de Paume-3ENGLISH RECAP: “WHY HAVE I NEVER HEARD ABOUT HER BEFORE”. I made a fantastic discovery yesterday, when I saw the exhibit with the Portugese artist Helena Almeida at the Jeu de Paume. I had never heard about her before, but it only took me seconds to fall completely for her work, that mixes photo and painting among others. I apologize for my highly awkward and sideway kind of photos, that really don’t do Almeidas’ work justice, but it was simply to avoid my own reflection in the glass. The expo is on till May 22th. More about Helena Almeida and all the practical info for the Jeu de Paume right here.

Skriv en kommentar

