EN PÅSKEHARE SPISER IKKE SUKKER

I undrer jer nok over, hvorfor der ikke har været kage eller andre søde sager på bloggen i lang tid. For dem, der kender mig, ved jo at søde sager bare lige er mig. Men de selvsamme Mette-kendere ved også, at jeg til tider får nogle fikse ideer, som f.eks. at tage en sukkerpause. I dag er det helt præcist 27 dage siden, at jeg har spist sukker. Det startede egentlig med, at jeg bare lige synes, at det ville være godt for mig at holde mig fra sukker i en uges tid. En uge blev uden problem til to, så til tre og nu kan jeg lige så godt trumfe igennem med en hel måned. Det har underligt nok været legende let, og jeg har ingen sukkertrang haft. Min hud har fået mere glød, og jeg har lagt mærke til, at jeg føler mig mindre sulten dagen igennem. Jeg ved ikke, om der er forskel på vægten, da jeg aldrig vejer mig, men jeg synes egentlig, at mine lår ser tyndere og fastere ud. Det har derfor helt klart været et super positivt projekt. Det betyder dog ikke at sukker bliver bandlyst i fremtiden, slet ikke, så I kan godt regne med, at der kommer gode søde indslag fremover. Jeg har dog besluttet mig for at være mere selektiv med de søde sager. I løbet af denne sukkerfri periode har jeg gumlet på gulerødder, sprøde røde æbler og har nydt at sidde foran fjernsynet med en skål med mandler, valnødder og hasselnødder, og en gang om ugen har jeg lavet mumsede dadelkugler.  Så som I kan forstå, har jeg derfor ikke fået et eneste påskeæg i år, men til gengæld har mine dadelkugler haft form som påskeharer. Når jeg laver dadelkugler, bruger jeg altid opskriften af dygtige Ditte Ingemann fra den evigt inspirerende og sunde blog The food club. Ifølge opskriften skal kuglerne vendes i hvid og mørk chokolade, men hvis man er på nul sukker, kan man gøre, som jeg gjorde i stedet. Jeg ristede ganske enkelt nogle hasselnødder på en pande, gned skallen af ved hjælp af et viskestykke, blendede dem nogenlunde fint og rullede kuglerne deri. De smager altså bare kanon godt. Til gengæld er det ikke helt nemt at få kuglerne til at tage form som påskeharer, da dadel/mandelmassen er klumpet og klistret at arbejde med. Det nemmeste er helt klart at lave kugler. Men hey, selvom mine påskeharer måske ligner små monstre på LSD, er jeg nu egentlig godt og morsomt tilfreds med dem. I finder Dittes opskrifter på lækre dadelkugler lige her (Jeg laver altid dem med lakrids!). Og så vil jeg lige ønske jer alle en rigtig glædelig påske. Hils alle de danske påskeharer fra mig!
Dadelkugler-påskeharerDadelkugler-påskeharer-2ENGLISH RECAP: “AN EASTER BUNNY DOESN’T EAT SUGAR”. It’s Easter, and I haven’t had a single Easter egg. It’s my 27th day without sugar, which explains the lack of cakes and sweet delights in here for some time. I will be back on sugar again though, I just thought, that to stay off sugar for a month seemed like a healthy and good project. Above you can catch a glimpse of the non sugar date balls I’ve been munching on. And since it’s Easter, I gave them the shape of Easter bunnies, which isn’t that easy with the sticky date/almond material. Even though they do look a bit like little monsters on LSD, I’m happy with the funny result. And they taste awesome. Happy Easter to all of you!

6 thoughts on “EN PÅSKEHARE SPISER IKKE SUKKER

  1. Hej.
    Elsker din blog!
    Jeg flyver til Nice lørdag, fremme ved aftenstide i Golfe Juan
    Hvor helligdagslukket mon der er søndag og mandag?
    Spisesteder er vel åbne? Så jeg ikke dør at sult!
    Nu er Paris jo nok noget andet end en lille by.
    Savner dine indlæg om monoprix, svigter du dem helt?
    Knus
    Birthe

    • Hej Birthe,
      tak for kærlige blogord.
      Jeg vil skyde på, at der bliver temmeligt helligdagslukket, men jeg vil da tro, at du nok skal kunne finde åbne steder, der hvor der generelt er turister.
      Monoprix er stadig min store kærlighed🙂 men jeg har ikke været god til at skrive om dem på det seneste. Nu må jeg altså tage mig sammen.

      God påske og ferie Birthe.

      Knus

      Mette

    • Hej Susanne,
      du skal bare være opmærksom på, at de virker stærkt vanedannende🙂
      God påske Susanne (dejligt at høre fra dig!)
      K.H.
      Mette

  2. Tak for svar, Mette. Håber vi overlever.
    Elsker at høre om Monoprix, fortæl endelig, jeg har cashmere,hørskjorter derfra, rengøringssvampene og meget mere, samt et hav af indkøbsnettene, der osse pryder vennernes knagerækker!
    Knus

    • Det var så lidt Birthe,
      jeg har samme ting derfra som dig, og så kan jeg tilføje undertøj og strømpebukser🙂
      Jeg må virkelig i gang med et nyt Monoprix-indlæg.

      Knus
      Mette

Skriv en kommentar

