FYLDTE SAGER – MEN INGEN PÅSKEÆG

Forleden dag, hvor det var langfredag, og hvor jeg vil skyde på, at størstedelen af jer nød påskefrokost med familie og andre kære, var det her i Frankrig en ganske almindelig dag, lige med undtagelse af Alsace og Moselle, der efter sin løsrivelse fra Tyskland bibeholdt de tyske/protestantiske påskehelligdage. Den eneste påskehelligdag, vi derfor har her i resten af landet, er 2. påskedag – altså i dag – og den kalder franskmændene for “Lundi de Pâques”, hvilket ganske enkelt betyder påskemandag. Og hop! – tilbage til min langfredag, som stadig ingen fyldte påskeæg indholdt, da jeg ikke var færdig med min sukkerfri måned. Til gengæld var der lækkert fyld i de små indbagte og mumsede argentinske empanadas, som friskbagte kom ud af ovnen på det mikroskopiske spisested l’Empanaderia. Jeg har virkelig en forkærlighed for alle disse små steder, hvor man nærmest skal bakke ind for at sidde ned. Det er så hyggeligt, og jeg elsker den behagelige kontakt man får med ejerne og de ansatte, som glædeligt fortæller om maden og stedet. Samtidig synes jeg, at det er ret så skønt at føle sig hjemme og at blive glædeligt genkendt, de steder man holder af at komme. Jeg er typen, der falder i snak med folk allevegne – helt sikkert noget, jeg har fra min far – for jeg elsker at høre, hvad folk har at fortælle og dele ud af. Mennesker er som bøger: Fyldt med spændende historier og meget man kan lære. Derfor kom min kærestes og min frokost lige til at vare to timer, da vi faldt i snak med de argentinske ansatte/ejere, og der blev snakket vidt og bredt om mad, argentinsk litteratur og kultur. Helt igennem hyggeligt! Så hvis de små lune empanadas med alskens fyld og ideen om et lille bitte spisested med sød service tiltaler jer, så synes jeg da helt klart, at I skulle smutte forbi l’Empanaderia, som ligger et stenkast fra Canal Saint-Martin.
l'Empanaderial'Empanaderia-2l'Empanaderia-3L’EMPANADERIA
11, rue Marie et Louise
10. arrondissement
Métro: République
Åbningstider/Opening hours: Onsdag (Wed) – Fredag (Fri) 12.00 – 15.30, 19.00 – 23.30. Lør (Sat) & søndag (Sun) 13.00 – 23.30.

ENGLISH RECAP: “STUFFED LITTLE THINGS”. I love this cool and tiny little Argentinian spot specializing in warm and exquisite empanadas straight out the oven. This could easily turn out to be a favourite little canteen, where kindness and good service can make me come back again and again.

Skriv en kommentar

