DET VAR UNDERLIGT (og er det stadigvæk!)

Dengang jeg flyttede til Paris, gik jeg lange ture i supermarkederne. Helt seriøst! Jeg tullede rundt i supermarkedernes gange og gloede på alt, hvad der stod på etiketterne, for at lære navnene på alle dagligdagsvarerne og for at få et indblik i, hvad pariserne spiste, og hvordan de levede. Jeg kan den dag i dag – mere end tyve år senere – stadig nynne supermarkedet Prisunics spøjse jingle, der konstant kom ud af højtalerne. Og når jeg så gik der og inspicerede supermarkedernes hylder, så faldt jeg jævnligt over et eller andet underligt, som jeg ikke lige kendte til, og som morede mig gevaldigt. Nummer et på underliglisten var dengang (og også den dag i dag!), at man kan købe kogte vakuumpakkede rødbeder. Jo, jo, en lille pakke med to til fire kogte rødbeder i. De er bare kogte og skrællede, og ligger ikke i lage eller noget andet. Virkelig mærkeligt! Men det er ikke så underligt set fra et fransk synspunkt, da de skærer dem i tern og propper dem i salater. Enhver fransk kantine med salatbuffet tilbyder kogte rødbeder i tern. Jeg kan nu bedst lide selv at koge mine rødbeder, men hey, jeg er da åben over for andres rødbedekultur. Så i dag får I derfor et billede af de kogte og vakuumpakkede rødbeder.

Rødbeder hedder betteraves på fransk. Dem på billedet er økologiske. Det franske ord for økologisk er bio.
Rødbeder-BetteravesENGLISH RECAP: “IT WAS STRANGE BACK THEN – AND STILL IS”. Way back when I moved from Denmark to Paris, I went for long walks in the French supermarkets. Seriously! I strolled up and down the supermarket aisles to read what it said on all the product labels, so I could get all the grocery words down, and at the same time get an insight in what Parisians ate, and how they lived. During my product inspection and word learning supermarket walks, I would quite often come across things, that I had never seen before, things I found a little weird and that would make me crack up. Number one on the weird things list was – and still is by the way! – that you can buy vacuum-packed cooked beetroots. Just like that, not marinated or anything, just plain. Really weird I found, but not from a French point of view, since they simply dice them and add them to salads. Any French canteen with a salad buffet, will definitely serve them. I prefer cooking my beetroots myself, but hey, I’m open to other peoples’ beetroot culture, which is the reason why you today get a photo of the classic pack of beetroots.

4 thoughts on “DET VAR UNDERLIGT (og er det stadigvæk!)

  1. Som den videste foodie og frankofil rammer du hovedet på sømmet. Jeg tør ikke gætte på hvor mange timer jeg har brugt i de franske supermarkeder. Det ville for øvrigt også være pinligt at skrive. For det er dælme mange timer der er gået mange ærgelse over ikke at kun e få sådan en slagter, grønthandler eller ostemad til århus. Men hey for nylig fik jeg en lille men skøn paris mundfuld i Salling super hvor de sørme havde den der lille lækre gedeost Rocamadour. Så gik jeg der og åd mig gennem 4 små oste som for øvrig er ret så hamper i forhold til den 1 euro jeg gav for dem i paris sidste forår. 28 kr. Manden derimod var ikke helt med på vognen da jeg fodrede ham med et stykke ost dr midt på strøget. Men så fik jeg i det mindste resten for mig selv.

    • Hahaha Heidi,
      jeg kan lige se det for mig, hvordan du helt naturligt må have vandret ned ad strøget med en Rocamadour i munden. Jeg kunne selv have fundet på det samme. Rocamadour-oste er det rene slik. Ærgeligt at jeg ikke kan kaste så langt, for ellers kunne jeg da i regelmæssigt tempo kyle en bunke Rocamadour over til dig i Århus. Har du set, at der er kommet Instagram til bloggen? Jeg har slet ikke sagt det til nogen – har lusket billeder derind uden at reklamere om det, men nu siger jeg det til dig.

      Ha’ en god søndag aften!
      K.H.
      Mette

  2. Det var en god ide med at kaste oste min vej. Men jeg skal kun vente til september. Så tager jeg på årlig mor datter tur med konfirmand sønnen. Tror nok der skal spises ost. Og jeg finder dig fluks på insta

Skriv en kommentar

